Bemärkelsedag

20 april 571 föds profeten Muhammed.

20 april 1303 öppnas Universitetet i Rom.

20 april 1494 föddes den tyska reformatorn Johannes Agricola.

20 april 1535 visade sig den riksbekanta dubbelsolen över Stockholm. Den avbildas på "Vädersolstavlan".

20 april 1657 garanteras judar religionsfrihet i Nya Amsterdam, senare New York.

20 april 1893 föds komikern Harold Lloyd.

20 april 1918 föds nobelpristagaren och fysikern Kai Sieghban.

20 april 1939 spelar Billie Holliday in "Strange Fruit" för första gången samma år som Gro Harlem Brundtland föds.

20 april 1945 blir Dietrich Bonhoeffer martyr.

I den katolska helgonkalenderna firas St. Agnes av Montepulciano (1268 – 1317) som blev vald till ledare för sitt kloster redan som tjugoåring och dessutom hade gåvan att göra under och tecken. Mest känd är hon för att hon kunde göra mycket bröd av några få brödbitar, liksom Jesus gjorde med fem kornbröd i Matt. 14:13-21, Luk. 9: 10-17 och Mark. 6:30-44. Människor blev också helade till kropp och själ av hennes blotta närvaro.

Klockan fem på morgonen 20 april 1994 föddes Marta Linnea Teresia världens vackraste pepparkaksgumma med en sångröst som Billie Holliday, Mahalia Jackson och Sissel Kyrkjebö, men mest som sig själv. Linnea Teresia gör mig glad, hon har humor som minst femton Harold Lloyd. Hennes blotta närvaro gör den deprimerade glad och den värkbrutna frisk och kry. Henne vill jag fira idag med A Trumpet Voluntary:




Kommentarer
Postat av: Bråddjup

Hipp, hipp hurra! Grattis min lilla stora underbara unge.

Jag får även passa på att gratulerar mig själv och min älskade kvinna till inte bara denna utan även de fyra andra lyckliga tilldragelserna. Grattis!



Tack.

2010-04-21 @ 16:22:48
URL: http://braddjup.blogg.se/
Postat av: Barock-Olga

Ja visst är vi lyllo!

2010-04-22 @ 10:44:22
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0