Adam

Hugo van der Goes 1440-1482 Adam och Eva



När jag var yngre och mer fåvitsk än nu trodde jag att O helga natt hette Adams julsång, för att det var en julsång som Adam kunde tänkas ha sjungit efter att människorna ätit av den förbjudna frukten i hopp om att bli lika Gud, bli Gud själva. Jag tänkte mig att det var Adam som sjöng eftersom bara Eva fick löftet när Gud förbannade ormen:
"Jag skall väcka fiendskap mellan dig och kvinnan,
mellan din avkomma och hennes:
de skall trampa på ditt huvud
och du skall hugga dem i hälen."

För Adam fanns inga löften han fick bara veta att han skulle bruka en förbannad jord, en jord som blivit förbannad för hans skull. Så skulle han göra tills han dog och blev till jord igen. Ormens löfte att de inte skulle dö om de åt av frukten var alltså inget värt.  Då passar det ju bra att just Adam som drog hela jorden med sig i sin egen olycka skulle sjunga om julens budskap:

O helga natt, o helga stund för världen,
då gudamänskan till jorden steg ned!
För att försona världens brott och synder,
för oss han dödens smärta led.
Och hoppets stråle går igenom världen,
och ljuset skimrar över land och hav.

Folk, fall nu neder, och hälsa glatt din frihet.
|: O helga natt, du frälsning åt oss gav. :|

Ty frälsar'n krossat våra tunga bojor
Vår jord är fri, himlen öppen nu är
Uti din slav du ser en älskad broder,
och se, din ovän blir dig kär
Från himlen bragte frälsaren oss friden,
för oss han nedsteg i sin stilla grav.

Folk, fall nu neder, och hälsa glatt din frihet.
|: O helga natt, du frälsning åt oss gav. :|

 

Nå, nu vet jag att sångens melodi komponerades av Adolphe Charles Adam (1803- 1856) och texten skrevs av Placide Capeau de Roquemaure 1847. På franska kallas den oftast Minuit chrétiens och det är idag en av de mest spridda och populära julsångerna trots sitt ganska ogulliga och kärva budskap där även påsken ryms i julljusens milda sken.

 

Fast jag fortsätter nog ändå att tänka mig att denna sång också passar för Adam att sjunga. Adam betyder ju just människa och befrielsen från hierarkier och fiendskap ger oss alla anledning att "hälsa glatt vår frihet". Om vi alla skulle tacka för friheten från sociala hierarkier och slaveri och leva i den himmelska friden/freden, då skulle ju faktiskt ingen behöva leva i krig, rädsla och förtryck. Naivt och barnsligt tänkt kanske, men nu är jag naiv nog att tro att julens budskap är relevant och en inbjudan till oss alla att bli barn och tro på fred och frihet från gränser mellan oss människor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0