Israel

Rembrandt tolkar brottningen som en kamp mellan en kvinnlig ängel och mannen Jakob.



Det finns många fascinerande berättelser i Bibeln. En av dessa är berättelsen om hur Jakob, bedragaren, blir Israel:

Under natten steg Jakob upp och tog sina båda hustrur och sina båda tjänstekvinnor och sina elva söner och gick över Jabboks vadställe. Han tog dem och förde dem över bäcken och förde dessutom över vad han i övrigt ägde.

Och Jakob blev ensam kvar.

Då brottades en man med honom, tills morgonrodnaden gick upp. Och när denne såg att han inte kunde övervinna Jakob, gav han honom ett slag på höftleden, så att höften gick ur led, medan han brottades med honom. Och mannen sade: "Släpp mig, ty morgonrodnaden går upp."

Men han svarade: "Jag släpper dig inte med mindre än du välsignar mig."

Då sade han: "Vad är ditt namn?"

Han svarade: "Jakob."

Han sade: "Du skall inte mer heta Jakob, utan Israel, ty du har kämpat med Gud och vunnit seger."

Då frågade Jakob och sade: "Låt mig veta ditt namn."

Han svarade: "Varför frågar du efter mitt namn." Och han välsignade honom där.

Mer får vi inte veta om detta avgörande tillfälle i historien om hur namnet Israel gavs till broder Jakob som lurade av sin blinde far storebror Esaus förstfödslorätt. Det är därför bland annat, jag aldrig blir klar med Bibeln. Varför valdes denna bedragare ut? Varför slåss Gud med en vanlig människa och vinner inte överlägset? Varför kom denna episod med i Bibeln, denna lärobok i historia och livskunskap för judiska pojkar?

Här en Christmas Carol, men egentligen har den en Adventstext som bygger på en rad olika ord från Bibeln. Det här klippet har en ovanligt fin video med konst från alla världens kulturer där även Jakobs brottningsmatch vid Jabboks vad finns med:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0