Tomas

Årets längsta natt eller kortaste dag har aposteln Tomas namn. Min käresta bär detta namn fast då stavat på konstigt sätt som Thomas. Tomas betyder tvilling och antagligen var Jesu lärjunge tvilling, enligt traditonen kanske Jesu lillebror och tvilling med Jesu lillebror Judas. Eller var han bara väldigt tvehågsen? Tvillingen kanske fanns inom honom. Han är känd som Tomas tvivlaren (vilket ju är ett mycket felaktigt och sentida epitet) eftersom han krävde handfasta bevis för att det verkligen var Jesus själv som stod mitt ibland dem efter sin död. Han ville absolut sticka handen i såret den romerska soldatens lans stuckit upp i Jesu sida och han ville också testa såren i hans händer. När han gjort det föll han på knä och sa. "Min Herre och min Gud". Här har min käre Caravaggio målat detta ögonblick. Enligt helgonlegenden for han sedan österut och enligt indisk tradition kom han ända till Indien där han  grundade en kristen församling. Den gamla kristna inhemska kyrkan i Indien kallar sig Tomaskyrkan än idag.

Min Thomas har dock aldrig varit i Indien. Men han är klok och modig ändå. Om det finns något dubbelt i honom så är det bara att vissa av hans sidor inte syns direkt utan dyker upp vid närmare påseende. Han är således en mycket intressant person. Men framförallt är han så trygg och glad. Den som har en konflikt med Thomas (utom jag förstås=) har sig själv att skylla. Han är helt enkelt inte den som vill styra och regera utan snarare vill han få saker och ting att fungera så alla känner sig lika nöjda, en sann koncensus-ledare, men en som aldrig sviker målet för verksamheten eller livet.

Där liknar han Tomas i Jesu lärjungafölje som aldrig utmärker sig genom att träta om vem som ska få bästa platsen i himmelriket eller köra bort barn som vill välsignas av Jesus, han nämns i alla listor över de tolv apostlarna och han nämns alltid bara som Tomas. Inget tillnamn behövs. Det finns en självklarhet över honom som gör att namnet tvivlaren känns fel. Han är inte som Simon Petrus full av brinnande lust att göra rätt och visa sin kärlek till Jesus med stora åthävor, djärva ord, vågade handlingar och till och med våld (som Jesus genast tillrättavisade honom för).

Stillsamt, utan att göra något väsen av sig följer Tomas Jesus från den första början till den sista farliga  resan till Jerusalem och till Lasaros grav där Jesu fiender höll ögonen på Jesus och hans vänner. Det är Tomas, Tvillingen, som uppmanade de andra lärjungarna: "Låt oss gå med för att dö med honom." Tomas förstod att detta inte var ett triumftåg utan en golgatavandring men han tvekade inte om att följa med Jesus hela vägen.


Efter uppståndelsen rycks inte Tomas med av de andras berättelser om sina möten med den uppståndne. Men när han fått bevis för att det verkligen var Jesus, varken en bedragare eller en illussion, erkänner han tveklöst Jesus som sin Herre.Tomas följer sedan Jesu missionsbefallning ut i världen, kanske ända till Indien.

En Christmas Carol som handlar om hur herdarna inte nöjde sig med änglarnas budskap utan genast sprang till den nyfödde Jesus för att själva se vad som hänt. Här i en härlig version med "min" Thomas favoriter Blind Boys of Alabama en grupp som sjungit om Jesus sedan 1939 och gör så än idag:


Kommentarer
Postat av: Tvillingen

Jag ber, jag ber...

Tvillingar är vi ibland, men jag tvivlar aldrig på att vi hör ihop du och jag.

2010-12-21 @ 23:47:20
URL: http://braddjup.blogg.se/
Postat av: Barock-Olga

Din tvilling tre månader om året håller med om din slutsats.

2010-12-22 @ 21:49:34
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0