Det tyska musikundret

Barockmusikens största namn är tveklöst J.S. Bach. Hans oerhörda flit har gett världen en musikskatt som helt enkelt inte kan överskattas. Johann Sebastian Bach talade tyska och var tysk. Dock inte medborgare i ett enat Tyskland. Det enade Tyskland är en 1800-talsföreteelse. Så när jag nu talar om tysk musik talar jag om det tyskspråkiga området. Därför kan vi också nämna österrikaren Haydn och hans fantastiska musik.

Händel, som på sin och Bachs tid var betydligt mer populär än Bach, kom från Halle i nuvarande Tyskland. Telemann talde också tyska liksom de yngre förmågorna Mozart och Beethoven, Mendelssohn, Liszt och Clara och Robert Schumann. Listan på framstående musiker från det tysktalande kulturområdet kan göras hur lång som helst.

De är däremot inte alls speciellt framstående konstnärer. Det är åtminstone omöjligt att jämföra dem med det holländska, franska eller italienska barockmåleriet. Men jag lyckades gräva fram en acceptabel ryttarmålning av en målare med nederländskt "van" i efternamnet (dock målade han på uppdrag av tyska furstar), målningen föreställer kurfursten av Pfalz.



Det vore intressant att höra vad ni har för teorier om varför just det tyska kulturområdet frambringat så tilltalande musik.Själva Europahymnen är ju också av tyskt ursprung, Beethovens "An die Freude". Nu när också Eurovisionens stora musikfestival vanns av Tyskland med sångerskan med det skönklingande namnet Lena, började jag fundera på om det finns något gemensamt i all denna tyska musik genom århundradena.

Vad tror ni? Lyssna på följande exempel på tysk musik och fundera på om det finns något gemensamt och vad det i så fall är som gör tysk musik speciellt behaglig.















Kommentarer
Postat av: Bråddjup

Jag tror att det finns drag av något Grandiost som förenar inte bara dessa stycken utan även andra delar av det tyska musikundret. Kraftfullt och framåtsyftande på något sätt. Inte bara melodiöst och vackert även om det är det också.

2010-06-07 @ 14:37:57
URL: http://braddjup.blogg.se/
Postat av: Alma-Lena

Jo, det har nog dessa musikstycken gemensamt. Driv. Inte så där Enya-aktigt vilande på fluffiga harmonier. det är mycket melodi och substans på så sätt.



Men varför just i Tyskland? Jag funderar vidare.Gör du sammalunda.

2010-06-09 @ 20:31:30
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0