Sent i november

Sent i november firas i kyrkorna Domssöndagen eller egentligen Jesu återkomst som kyrkoårets sista söndag. Nästa vecka är det klang och jubel på kyrkans nyårsdag första Advent.

Domssöndagen passar så väl in i det sena novembers stämningsläge med sitt allvar och sitt rop om skapelsens befrielse från död och djävulskap. Bach h-mollmässa(b-moll nuförtiden) är det mest trösterika man kan höra så här års anser Barock-Olga och bjuder här på en riktigt fin You tube-inspelning av Kyriet: Kyrie eleison, Christe eleison!Herre förbarma dig, Kriste förbarma dig!

Ytterligare ett bevis på att den bästa musiken saknar bäst-före-datum.


Kommentarer
Postat av: h-f

jag var på gudstjänst denna domsöndag. en bekant till mig som jag träffade när jag pluggade på vux, och som jag sedermera drog med till kören jag sjöng i då, om du minns, sjöng lite Frank Ådahl-låtar. Mycket mysigt. Hela gudstjänsten var väldigt bra, bara predikan jag hade lite synpunkter på, men ibland är det bäst att vara tyst (; Jag vet inte vad jag ville ha sagt med det här riktigt, men nu vet du i alla fall mer än vad du visste nyss (; Puss på dig min fina mammsing ! (:

2010-11-22 @ 00:26:08
URL: http://ishav.blogg.se/
Postat av: mamma

Älskade ungen min! Min blogg är som din, inte till för enbart diskussioner. Det är precis så här det ska vara att vi vet vad vi tänker på just nu och hur vi haft det på sistone.



Så roligt att du inte är som så många och kan uppskatta en gudstjänsts helhet och inte ser predikan som något slags"huvudnummer". Den är ju bara en del i helheten och fungerar helheten behöver inte predikan vara perfekt. En predikan kan du fast läsa hemma eller höra på radion, men en gudstjänst ska man deltaga i.



Jag tycker överlag att gudstjänstledare och präster nu är bra på det. I alla fall där jag är regelbundet så är helheten så bra att hela gudstjänsten varken står eller faller med predikantens insats.



Sjunger du i kör nu? Jag har ju haft köruppehåll, men Maria drog med mig till Missionskyrkans kör här i Kalix i tisdags och det var trevligt-jul och adventsånger förstås. Dessutom sänkte vi medleåldern med typ tjugo år! Endast körledaren var under 50, tror jag.



Men det var kul att halva kören bestod av röststarka män som höll tonen. Så är det inte i Sista-minuten-kören kan jag berätta=)

2010-11-22 @ 10:57:28
Postat av: h-f

Ja, det är ju helt sant (:



Nej, efter halva den sjukt långa predikan stängde jag mer eller mindre av och tittade på snön som föll utanför fönstret istället. Det var ett mycket bättre sätt att reflektera, enligt mig (:



Nej, jag sjunger inte i kör nu, men när jag nyss hade flyttat hit sjöng jag ju i en kör. Det är den kören jag menar att jag drog med Patrik till (: De ska förresten ha adventssånger nästa vecka på gudstjänsten, så då går jag nog också dit, för de är hemskt duktiga (: Lite tråkigt att inte vara med själv, men jag har inte den tiden tyvärr.



2010-11-22 @ 11:34:48
URL: http://ishav.blogg.se/
Postat av: Johanna

Det är trevligt att du kikar in på min blogg, din är också ganska trevlig även om det är mycket jag inte förstår, men du är grymt beläst!



Ja det är tråkigt att det ska vara så svårt att få in hyresgäster i stallet. Men folk är så bortskämda, dom har glömt charmen i det lilla. Man vill stå på anläggning med ridhus och full service där man bara har jour 1 gång/månaden.

2010-11-22 @ 16:16:47
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Alma-Lena

Johanna: Jag har ju aldrig "bott" så med min häst, men känner att så vill jag nog inte ha det heller. För mycket folk och för lite häst känns det som. Jag önskar mig sällan ridhus faktiskt. Väder och väglag gör ju att man måste variera sin ridning. Jag tror det kan ha del i att Chateau aldrig har varit halt på de sexton år hon varit medlem i vår familj.



Kul att du gillar min blogg som började eftersom jag inte hade svenska B förra året, bara engelska. I svenska B kan man väva in mycket historia som jag alltid tyckt har varit så intressant. Speciellt då denna tid, barocken, när ridningen stod på sin höjdpunkt. Här kan jag ta ut svängarna och grotta ner mig i riktigt svåra och nördiga saker utan begränsningar.



Jag trodde detta skulle bli ren terapi för mig och min familj, men dig har jag lärt känna genom bloggen. Det är verkligen roligt!

2010-11-22 @ 21:01:15
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: mamma

Nej, det är ibland så att man måste ta bort roliga saker, men snart sjunger vi nog i kör igen. Just körsången saknar jag mest av allt från Kiruna. Frost och min barnkör,suck!



Nu får jag ju egentligen inte göra annat än plugga, men lite julsånger kändes nödvändigt. Sedan vill jag inte bli helt otränad, röstmuskler behöver också hållas igång.



Som du gjorde med predikan blir det alltid för mig numera. Jag och Petri somnade sist jag var i Kiruna båda två där vi satt bredvid varandra för Ann-Helen ledde. Jag kände mig pigg och kry efter min och Ann-Helens fjällvandring men så fort Gerdien hade läst dagens predikotext somnade både jag och Petri. Vi behövde väl sova mest av allt, men stackars Gerdien, vilken fin utsikt hon hade=)

2010-11-22 @ 21:10:19
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: h-f

vet du vad, mamma ? jag vet att det är du som kommenterar min blogg, fast det inte står "mamma" (: Dels för att du har med din bloggadress, men också för att jag råkar veta att du inte heter "mamma" utan t.ex Alma-Lena (; Dessutom har jag ett tips till vad du kan skriva om. Kom på det när vi pratade i telefon. Jojk (: Sitter och lyssnar på Jannokk nu, och hon är ju fantastisk ! Dessutom måste det ha funnit jojk även under barocken (: Kram på dig fina mamms ! (:

2010-11-24 @ 22:57:47
URL: http://ishav.blogg.se/
Postat av: mamma

Javisst, vilken bra idé! Det får vänta till helgen, men det har du så rätt i. Jojken är tidlös och förr sjöng troligen de flesta européer med den tekniken. det finns fortfarande en speciell manskörstradition på Sardinien som använder "klämsångstekniken".



Men jag skriver ändå helst mamma det känns så konstigt 70-talsaktigt att använda förnamn åt sina barn.

2010-11-25 @ 10:37:42
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0