Förkyld? Gå i kloster, Ofelia!

Jesus ber i Getsemane och blir tröstad av en ängel. En bild från benediktinerbrodern father Marks blogg.

Mina kära hundbrorsor hos Godzdogz skriver inför Stilla Veckan om Jesu sju ord på korset. Varje dag spelar de också nyskriven passionsmusik byggda på Jesu sista ord i livet. Helt underbar musik även om den är ny, det måste inte vara barockmusik för att vara bra-men det hjälper.Jag gillar humorn och den höga kvaliteten på deras hemsida/blogg.
De tar sig själva med härlig självdistans och livet på djupaste allvar, en attityd som jag verkligen uppskattar. Det finns många kloster med roliga, intressanta och snygga hemsidor och bloggar.

För mig, som allid haft en viss dragning till klosterliv är det bekvämt med dessa snygga hemsidor och bloggar som kloster runt om i världen driver med vacker sakral konst som de gärna delar med sig av. Alla är inte lika humoristiska som de britiska dominikanbröderna men nästan alla har någon kul devis typ "the more Catholic the better" eller fasteloggan som sprids av mig och på facebook.

Själv är jag ju en glad protestant men fastan har jag hållit mig till länge, därtill inspirerad av min humoristiske katolske vän Andreas. Jag försöker alltid lägga i en lägre växel och ta det lugnare med allt under denna tid på året. Men det är svårt att riktigt få det där klosterlugnet med var sak på sin tid, som jag önskar med barn, häst och stressigt-men roligt- jobb och allt annat jag ska hinna med.

Nu inför påsklovet och Stilla veckan sa min trogna gamla kropp stopp! Jag blev dunderförkyld och orkade inte ens med en fasterapport här i går utan sov 12 timmar i sträck. Idag har det varit en lugn dag med Godsdogz och en Ridsport special som jag inte hann läsa när den kom för sex månader sedan nerbäddad i soffan. Så idag blev det lentus-tempo äntligen. Jag har på sätt och vis gått i kloster en stund.

Här musik av barockmusikern Heinrich Schütz som finns på en sådan där rolig katolsk sajt.


Kommentarer
Postat av: Johanna

Krya på dig.

2011-04-16 @ 17:39:24
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Alma-Lena

Johanna: Tack! Det är lite trist att bli sjuk lagom till lovet.

2011-04-16 @ 17:57:15
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0