Passionstider

Påsk-Polly hette den fiktiva person som inledde Barock-Olgas radiokarriär. Tillsammans med min kreativvän Å:et i Ålengålåle, spelade vi in Påsk-Pollys passioner på dåvarande Sameradion och stegade iväg med det till Kirunas närradiostation som på den tiden var helt enastående bra radio på alla sätt. Vi tyckte att vi platsade där med vårt allra första egna program. Hur vi kom på den tanken minns jag inte, men övertygade var vi.

Konstigt nog hade vi rätt och sedan blev det mycket gjort för Radio Kirunas räkning  som hade en kommunalanställd chef och även gjorde helt egna program, inte bara föreningar alltså. Alla lyssnade på Radio Kiruna på den tiden, åtminstone alla under 25.

Vem var då Påsk-Polly? Ja det var en nyfiken tjej som trakasserade folk på stan med frågor om vad deras passioner var- en man i 80-årsåldern svarade "kvinnor och bad" vår kompis Håkan vår tekniker på Sameradion spelade bandet fram och tillbaka för att riktigt höra om han verkligen sa så, det tyckte han var kul-den mannen kom med i programmet. Så letade sig Påsk-Polly fram i vårvinter-Kiruna, bibeln och Sameradions och vårt eget musikarkiv. Det kanske låter som ett lättsamt program, men det skulle vara oss fjärran. Passionen tog och tar vi på blodigaste allvar. Vi avslutade programmet med uppslagsboken som beskrev ordet passion på följande sätt:

"Stark känsla, allt uppslukande intresse eller kärlek. Lidande, speciellt Kristi lidande."

Nu går vi in i den senare, djupare delen av fastan som kallas just Passionstiden, med eller utan Påsk-Polly. Musikaliska framställningar av denna smärtande, allt uppslukande, kärlek som ledde Jesus till korset kallas också passioner och vi ska få njuta av några av dessa musikaliska mästerverk av vilka vi redan hört del 1 av Johannespassionen av J S Bach.

Här inledningen till Matteuspassionen av JS Bach skriven 1727 med text ur Matteusevangeliets passionsberättelse och ariorna skrvna av Picander, den librettist som Bach också samarbetade med i andra verk. Den anses allmänt som Bach mäktigaste verk tillsammans med hans h-mollmässa. Jag är ju en glad amatör och absolut ingen expert så jag har svårt att rangordna Bach musik-jag har ännu inte hört eller sjungit/spelat något av Bach som inte berört mig. Just nu är förstås passionerna särskilt aktuella och då kommer tårarna av denna underbara musik.

Lyssna till inledningen av Matteuspassionen.



Kommentarer
Postat av: Lars

Kom och tänka på en gamal munk historia från 500.talets öst kyrka som berättade att vissa munkar som i åratal sökt kristus fick medlidande och gladde sig över allt levande, En kvinna passerade vid något tillfälle klostret där munkarna bodde och en av munkarna föll i gråt när han såg henne av glädje.



En man med passion skulle jag tro som den farbroder du berättar om :)



Fin fin musik !

Postat av: Alma-Lena

Lars: Vilken härlig berättelse och vilken härligt helig munk! Just så vill jag bli! Tänk att kunna glädja sig åt kvinnor och/eller bad så mycket! Det är nog vad denna fastetid präglats av för mig; att känna djup och innerlig tacksamhet över det vackra som finns och inte låta mig dränkas i allt sorgligt och fult.

2011-04-05 @ 06:13:32
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0