Sjuk häst

Chateau med uppspärrade "arabnäsborrar"

Julia Eldh har en fin blogg som jag tipsat om tidigare och som också finns i länkskafferiet här till höger. Hon har berättat att medlivslängden för en häst i Sverige är 15 år medan fria hästar ofta lever till 40 års ålder. Det är anmärkningsvärt eftersom det normala är att vilda djur lever kortare liv än tama djur eller vilda djur i fångenskap. Julia intresserar sig för friskvård för hästar och ska plugga detta intressanta ämne till hösten, jag kommer att följa hennes studier genom bloggen framöver för visst är väl friska hästar något vi alla vill ha.

Idag fick jag anledning att fundera lite extra på detta med hästhållning och sunda djur. Min lilla älskling Chateau blev riktigt akut sjuk med svårigheter att andas och en djup otäck hosta. När jag lyssnade på hennes lungor lät det som om hon hade en gurglande pipleksak i luftrören och hennes flanker jobbade snabbt som hos en häst med svårt kvickdrag. Hennes näsborrar var uppspärrade så hon såg ut som ett arabiskt fullblod efter en galopptävling, snyggt, men knappast ett tecken på hälsa.

Veterinären som hade jour denna valborgsmässoaftonsmorgon* har en häst med samma problem och jag fick veta att det är en astmaliknande sjukdom som kan drabba äldre hästar. Hennes ponny år 26 år och har haft detta i 10 år men denna vinter har han varit mycket sämre än vanligt och hon har måst medicinera honom. Sjukdomen heter RAO=recurrent airway obstruction. Förutom en luftrörsvidgande medicin med cortison som påminner om människans pulmicort för astmatiker när hon är akut sjuk som nu, måste hon helst vara ute jämt alltid få uppblött hö, pellets eller hösilage.

Chateau äter sin nya medicin blandat med örtmedicinen för hosthästar och Irish Mash

Jag fick turligt nog tag i hösilage att ta till i stället för det torrhö vi har nu, det har varit svårt i år med det pga den regniga period som var när höet skulle skördas i somras.Sjukhusapoteket hade den medicin som Chateau behöver framöver tills detta akuta skede med blommande sälg och snömögel är över. Men hon kommer aldrig att bli helt frisk.



Efter en stund började hon faktiskt andas lugnare, men hon hostade fortfarande och som ni ser är näsborrarna vidgade till max fortfarande.

Chateau blev hosthäst när hon bodde i ett stall där hästarna måste var inomhus på natten även under somrarna. Hade jag haft ett val, vilket man inte har i Kiruna kommun, hade jag naturligtvis valt en stallplats med mer uteliv för min häst och ett betydligt bättre ventilerat stall med mer utrymme. Till slut fick Chateau flytta ner till kusten och då försvann hennes hosta som kom då och då. Men denna vinter har hon hostat mycket. Det har varit en dålig vinter för astmatiker och allergiker i år, lille Elis äter nu sin tredje penicillinkur sedan nyår och har aldrig haft så mycket eksem som i år.

Så här glad blev Majan när hon och Chateau får dela hage, och från och med i morgon höbal, igen

Onaturlig hästhållning skapar alltså problem i längden. Trots min i grunden väldigt friska häst så klarade hon inte inomhusliv i trånga oventilerade utrymmen även om hon nästan helt slutade hosta när hon flyttade till kusten så har det byggts på genom åren. Nu bor hon i Ingas underbart luftiga och välventilerade stall men de gångna åren straffar sig efter en lång kall vinter och en hastig snösmältning med mycket snömögel och häftig sälgblomning de senaste dagarna.

Om hästen får vara häst såmycket det bara går mår den bäst i vårt sällskap.

*Kul att man kan göra så långa ord på svenska!

Kommentarer
Postat av: Julia

Tack så mycket för länkning och de fina orden, jätteroligt att höra att du finner min blogg och mina tankar intressanta.



Trist att läsa om Chateau's sjukligheter, och att hon aldrig kommer bli helt bra igen. Men jag tycker samtidigt det är fint att höra att du ger henne de förutsättningar hon behöver för att kunna leva ett bra liv den tid hon har kvar :)

Hur gammal är hon?

2011-04-30 @ 15:30:25
URL: http://jeldh.blogg.se/
Postat av: Alma-Lena

Julia: Chateau fyller 19 år den 1 juni, så i welshponnysammanhang är hon inte gammal och i övrigt är hon ju hur pigg och frisk som helst, det är ju en fördel, för det syns direkt om hon inte är frisk.



Veterinärens ponny är 26 och hade haft detta i 10 år så med rätt behandling kan de leva normala hästliv. Det är mest onaturliga saker som inomhusliv som ska undvikas. Men man kan ju inte göra något åt 30 grader kallt i 3 månader i sträck och hastig snösmältning med snömögel.

2011-04-30 @ 16:21:38
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Johanna

Kul med lite bilder, trist med Chateaus sjukdom!

Hoppas hon kryar på sig.

2011-04-30 @ 21:45:03
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Alma-Lena

Johanna: Jo, mamma har liksom alltid sista tjing på kameran så det blir inte så mycket fotat. Jag kom just från henne och hon andas tungt, med tydlig kvickdragsrand på buken, men hostar mindre. Om det är bra eller dåligt vet jag inte. Ibland är ju hostan ett tecken på att de orkar hosta bort slemmet.



Jag känner mig inte lugn, men hoppas vi får fint väder framöver också utan storm och regn så de kan vara ute. De första myggen såg jag nu i kväll. Alldeles för tidigt. Suck, de verkar aldrig ha problem med hälsan hur vintern än har varit.

2011-04-30 @ 22:14:15
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Elin

Jag säger bara en sak. Flytta till södra Sverige.

Här är häthållandet en barnlek efter alla år i Kiruna.

I ett BRA lösdriftstall kan hästarna gå ute dygnet runt utan problem.

Detta gäller även tävlingshästar.

Vet tävlingsryttare på MVS som enbart har sina hästar på lösdrift.

Sedan är bra hö A och O.

Är själv ingen vidare förtjust i silage men till hosthästar är det nästan ett måste.

Hoppas Chateau blir bättre.

Hur går det med fölplanerna föresten?

2011-05-01 @ 15:36:26
Postat av: Alma-Lena

Elin: Hej, vad kul att se ditt kära namn här igen! Jo det är enklare med häst söderöver, men dyrare att bo. Bra hö är ju viktigt, men i år var det halvbra det bästa som gick att få pga regnig höskördstid. Silage är ju alltid vanskligt, snacka om grisen i säcken! Men nu är det ju inte att tänka på annat tills detta snömögel/sälgblomningsstadium är över.



Grahns har just byggt en stor och modern lösdriftsanläggning för hästar i Piteå, jag tror nog det skulle funka här också.



Jag är ju som du, ganska less på allt som är jättejobbigt med att ha häst i kiruna och nu känns det omöjligt att flytta upp till iskalla, torra vintrar i 7 månader och 2 månader mygg och hästhatarkommunen nummer ett att slåss mot året runt.



Föl för Chateau känns inte aktuellt just nu. Jag är glad om hon kan andas normalt om några dagar. Men resten av familjen håller inte med, får se om de kan få mig förtröstansfull igen!

2011-05-01 @ 18:18:15
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0