Olov Johansson och Catriona McKay

Nu har det varit tyst alltför länge här på Barockbloggen. I sommar har jag stiftat bekantskap med denna begåvade duo, Olov Johansson, är en bekants bekant till Elvas matte, så duons CD spelades i huset. Visserligen är musiken  ibland nyskriven, men i en tradition som förändrats väldigt lite sedan 1600-talet. Olov Johansson spelar medeltidsinstrumentet nyckelharpa och Catriona Mc Kay trakterar skotsk harpa, också ett mycket gammalt instrument. Barock-Olga gillar tradition och förnyelse inom traditionen, kulturmöten kännetecknar också barockens tid, liksom vår, och se här hur bra det blir:

 


Kommentarer
Postat av: Elvas matte Nia

Vill bara rätta till informationen om bekantskapsbanden mellan undertecknad och Olov Johansson. Den är icke. Däremot talade jag om Olov Johansson som en vän till Roger Tallroth som jag är bekant med. Skickliga musiker är de båda två och bevis för detta hittas i gruppen "Väsen". "Väsen" har tidigare kunnat höras/synas i eminenta Barock-Olgas blogg.

2011-08-18 @ 09:35:02
Postat av: Alma-Lena

Nia: Bra att du klarlade detta, det blev för min del då en ännu bättre "jag-mötte-Lassie"kvalitet på dem. Den musikaliska kvaliteten är ju redan mycket hög.

2011-08-18 @ 13:51:53
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Anonym

Nr 3 så skön kvällsmusik .

2011-08-18 @ 20:32:29
Postat av: Alma-Lena

Javisst. Särskilt nu när kvällarna börjar bli mörka.

2011-08-19 @ 06:50:24
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0