Sommarrepris - Jojkens roll

En annan duett, utan delad framruta, men med helt rätt färg.

 

Jojkens roll i mitt liv har skiftat. Inte förrän i tonåren blev jag medveten om att det hette så och det var då vi i tjejgänget började fara runt i min turkosblå Volvo Duett med delad framruta och osynkad treväxlad växellåda av årsmodell 1956. I fönstren satte vi fast dekaler där det stod "Nu har du tid-Ge Gud en chans" och "Det går en bro från tro till ro" och liknande uppmuntrande slagord. Den som hade körkort, eller var närmast till att få ett, körde. Det var inte jag, jag fick bilen när jag var fjorton år så det var fyra år med andra chaufförer innan jag själv fick ratta den på allmän väg.

Vi hade väldigt roligt med duetten och en av de saker som vi fann stort nöje i var att ljusa sommarnätter fara runt på stan och jojka för full hals med nedvevade rutor. Någon gång följde Andreas, min Tompi, min bror och hans Tompi med, men annars tyckte nog killarna i gänget att det var lite skämmigt med vårt "Ålengålåle" som de sa, och stannade hemma när vi skulle ut med "dutten".

Min vän Linda antydde att Sofia Jannoks fullängdare med bl.a "Irene" skulle vara en bra bilskiva, hon har så rätt. Här en annan låt från denna skiva som ger mig maximalt med energi och positiva nostalgivibbar. Jag gillar dessutom femtiotalsstil på kläder och detta fantastiska jazzpiano med den frikyrkliga trion påminner mig om alla mina underbara musikantvänner i kyrka och frikyrka. Kort sagt: det påminner både om då och nu och ger en härlig känsla av annalkande vår och hästturnéer med Linda i Kirunafjällen.  Jag tillägnar den också storsonen som ofta var med och raggade med oss när han var riktigt liten.


Kommentarer
Postat av: h-f

Den fullängdaren är f.ö en som jag saknar i min samling.

2011-08-09 @ 15:18:58
URL: http://ishav.blogg.se/
Postat av: Lars

Det var länge sedan man såg en duett på vägarna Alma och Sofia jannoks musik är fin :)



Tänkte mest titta förbi och säga hej, jag har varit med i bloggosfären nu ett par år och har nosat på vad kristna har att komma med ,lämnade som sagt Jehovas vittnen för ett antal år sedan och har försökt kolla in lite hur läget är ibland kristna och tycker inte jag har så värst bra erfarenheter av det , tycker det är absolut vanligast med kristna bloggare som vill trycka upp bibeln i näsan på folk, har även haft en del kontakt med en pingstvän i min hemstad som blev upprörd över mitt intresse för ortodox och gamal katolsk musik även i den församling där jag arbetar pratade jag med en herre och råkade prata om en ortodox kyrka som väckte tvära reaktioner. Rent allmänt sätt tycker jag det verkar vara väldigt lite hjärta och kärleksfrukter ibland dom troende jag mött men mycket fördömmande och tråkigheter, Man blir ju inte yngre precis och inte tänker jag ägna resten av mitt liv att tjata med tråk gubbar ;)Men jag tycker du och en liten grupp troende har varit uppbyggliga att läsa även när det varit tufft när jag gått på försörjningsstöd kan inte precis säga det om övriga kristna utan jag har gått i väggen ett par gånger när jag har haft det svårt, och så är det väl tyvärr med en kristendom som fokuserar på att skjuta på folk med hjälp av sin tro, till sist träffar den någon som behöver det minst.



Men jag har uppskattat våra samtal jätte mycket :) och glider väl vidare nu att hittar på andra saker i mitt liv .

2011-08-09 @ 17:34:38
Postat av: Alma-Lena

H-f: Ja, då vet vi att komplettera.



Lars: Trist att du mötts av så många sk. kristna som använder tron som ett slagträ mot svaga människor. Jag tror Gud älskar alla, även dem som missbrukar Guds ord till hat och fördömanden, ja till och med terrorism. Jag kommer att sakna dig om du helt ska göra slut med bloggosfären. Du är en av de dyrbara bekantskaper jag gjort via nätet även om många är surgubbar, som du påpekar, överväger nog det positiva-speciellt denna blogg har gett mig kontakt med så många som berikar mitt liv.

2011-08-09 @ 23:19:28
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0