Vad man kan lära sig av en valp I


Kusin Veronicas söta och busiga vorsteh-valp

Jag skrev till käre blogvännen Lars:«Du har så rätt om djuren, jag är ju djurgalen så jag kan ha fel, men jag tycker mig lära mig mycket om Gud och livet och inte minst mig själv genom djuren.»



Vad kan man då lära sig av en en 3-månaders Border collie-valp?

Det första jag kommer att tänka på är att allt täcks inte av litteraturen.
Den samlade hundbeläsenheten är mycket stor hos mig och Elvas matte, men ändå är varje timme full av saker som inte nämns i denna omfattande bok/utbildningsfilm-skatt. Eller så motsäger de olika böckerna och experterna varandra. "Så ska man absolut göra" säger en bok, nästa expert säger att just så ska man ALDRIG göra. Precis som i livet i övrigt, får man använda sin inlästa kunskap men måste hela tiden dra egna slutsatser av den eftersom varje tänkbar situation inte har ett självklart kapitel ens i den allra mest omfattande och djuplodande bok.



Erfarenheter måste komplettera andras kunskap. Dessutom måste man se just denna lilla valpindivid och den situation man är i med flexibilitet. Inte ens César Milan vet exakt vad jag ska göra i varje stund med min valp. Det gäller att inte bli vilsen då utan att ha en slags inre kompass, lära känna sitt djur och lite tur hjälper alltid.

På samma sätt måste man förhålla sig till annan god litteratur. Bibeln till exempel, den har en särställning både i vår kultur och i många människors liv bland annat i mitt. Enigt en undersökning gjord av Aaron Franzen vid Baylor University i USA visade det sig att människor som läser Bibeln ofta är mer negativa till dödstraff, tänker mer på miljön och på att konsumera mindre, de tycker i högre grad än andra att vetenskap och Bibeln kan komplettera varandra, de är mer medvetna om sociala orättvisor och vill göra något åt dem. De är också mer negativa till "the patriot act"* än de som inte läser bibeln. Alla dessa faktorer ökar i takt med hur mycket man läser Bibeln.



Detta är anmärkningsvärt på många sätt. För det första har liknande undersökningar om vad människor i USA tror på innebär för deras politiska ställningstaganden kommit fram till raka motsatsen. Då har det framkommit att de som kallar sig djupt troende och ser sig som absolut bbeltroende så att varje ord är sant och bör efterlevas bokstavligen är mer politiskt konservativa, mer positiva till dödsstraff och "the patriot act", de är mer negativa till vetenskap och bryr sig mindre om miljön än andra. Men tydligen läser de inte heller Bibeln så mycket utan tror sig redan veta vad det står i den och detta som de inbillar sig står i Bibeln vill de följa till punkt och pricka.

Det är också anmärkningsvärt eftersom det finns många enskilda ställen som stöder dödstraff, intolerans och krig i Bibelns olika böcker. Det visar att de som läser mest också kan förhålla sig bäst till helheten i Bibeln och inte fastnar i vissa smådetaljer utan ser hela budskapet som ju faktiskt helt klart stöder social rättvisa, tolerans, fred, vetenskap och miljömedvetenhet. De som läser Bibeln verkar också inse att där inte står allt utan man måste bilda sig en egen uppfattning, följa en inre kompass där medmänsklighet och rättvisa är kompassnålen. Och att inse att min lycka beror allra mest på tur och de som har det sämre har det på grund av otur, därför ska vi sträva efter att utjämna dessa slumpens utslag.



Ja, så kan man börja fundera när man umgås med en liten valp som inte följer mallarna för hur en valp ska vara.





* Det som på svenska kallas "kriget mot terrorismen"

Kommentarer
Postat av: Bråddjup

Amen, Sister!

2011-08-13 @ 21:35:13
URL: http://braddjup.blogg.se/
Postat av: Bråddjup

Oj då. Blev visst lite korthugget det där... Klokt talat hur som helst. Många har allt för lätt att svälja andras sanningar och törs inte lita på sin egen förmåga att analysera och förstå texter eller observationer av olika slag.

2011-08-13 @ 21:52:53
URL: http://braddjup.blogg.se/
Postat av: Alma-Lena

Bråddjup: Yeah, bro! I'll keep on preaching it!

2011-08-13 @ 22:15:24
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0