Mamma Maria

När jag sätter ihop adventskalendern slås jag av alla tuffa damer genom den kristna historien. I den patriarkala värld där det anses normalt att önska sig söner och att ge små flickor sämre mat än den deras bröder får-den värld som vi lever i än idag, även om det är annorlunda just i Norden, måste naturligtvis kvinnor vara tuffare, skickligare, uthålligare och modigare om de ska göra avtryck  i historien.

Medeltiden anses ofta som en tid då allt var sämre än nu. Barnen hade det värre, våldet var mer ohöljt, fattiga hade det sämre och kvinnorna var mer förtryckta. Sant-men det fanns också mer framtidshopp och fler kvinnor att verkligen se upp till utan minsta skymt av förakt eller objektifiering. Främst av alla dessa respektingivande kvinnor och flickor står förstås mamma Maria, den läsande tonårsflickan som riskerar livet för att föda Gud för att så rädda skapelsen från evig död till evigt liv.




Här ser vi Maria i tyst, lite inåtvänd stil-vanligt inom konsten, men den stämmer dåligt med det vi läser om i dagens evangelietext. Torsten Åhman skriver om detta här.

 

Denna humoristiska renässansmålning med tonårsflickan som inte kan slita sig från sin bok ens när hon får änglabesök kommer ni att få se många gånger på barockbloggen, en av mina mest älskade målningar.*

Den 4:e advent uppmärksammas mamma Maria. Hennes Magnificat/Lovsång är dagens evangelietext.

”Min själ prisar Herrens storhet,
min ande jublar över Gud, min frälsare:
han har vänt sin blick till sin ringa tjänarinna.
Från denna stund skall alla släkten prisa mig salig:
stora ting låter den Mäktige ske med mig,
[…]
Han störtar härskare från deras troner,
och han upphöjer de ringa.
Hungriga mättar han med sina gåvor,
och rika skickar han tomhänta bort.

*lägg märke till lille Jesus som flyger in till Maria, strax bakom Gabriel

En annan bild som repriseras här på bloggen; barockmålningen som är ett av få undantag där Maria ser så där härligt uppkäftig ut som hon låter i i Magnificat



Kommentarer
Postat av: Bråddjup

Fick lära mig för en tid sedan att man känner igen Maria på den blå färgen i hennes klädnad. Det var nytt för mig då, och nu kan jag inte begripa hur det har kunnat undgå mig. Den där färgen framträder ju rätt så tydligt i alla Mariagestaltningar, exempelvis dessa.

2011-12-18 @ 11:22:37
URL: http://braddjup.blogg.se/
Postat av: Lars

Till och med tuffa vikingar tyckte (enligt runskrift) att guds mor var bra att ha med på färden.Torsten Åhamans artikel tyckte jag var bra.



Alla släkten ska prisa mig salig....spot on Maria :)



http://www.youtube.com/watch?v=FLJmQ9Aobi0&feature=related

Postat av: Minerva

Tack för vackra Maria-bilder!



Kan inte låta bli att kommentera renässans-målningen. Jag vill faktiskt minnas att jag analyserade den när jag läste konsthistoria! Boken som Maria läser ur är en bönbok. Så avbildas hon ofta i bebådelsemotiven. Bönboken skall symbolisera hennes fromhet, att hon ständigt är upptagen i bön. Det lilla jesusbarnet med korset är ju spännande. Det skall nog tolkas som den helige Ande som bär med sig honom. Helige ande brukar illustreras som ett ljus eller en vind - märk solstrålen i fönstret (ljus) och det utblåsta ljuset (vind).

2011-12-18 @ 16:30:14
URL: http://minerva.bloggsida.se
Postat av: Alma-Lena

Bråddjup: Ibland är det ju så att man inte ser saker förrän man har blivit medveten om det och då fattar man inte hur man kunde missa det från första början, ja man ser nästan bara det man inte såg förr.

2011-12-18 @ 19:05:03
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Alma-Lena

Lars: Ja, heliga Guds moder och hennes son är nog de som nämns oftast på runstenarna. Det finns en föreställning om att runstenar var hedniska men en överväldigande majoritet av dem är ju kristna. Du vet det väl redan, men många forskare tror att runstenarna var del i ett slags missionsprojekt eller åtminstone viktiga för att proklamera sin tro både för sina samtida och eftervärlden-kanske också för evigheten. Det är ju helt klart iaf att stenarna hade skrytvärde och det var tydligen skrytvärt att åkalla mamma Marias beskydd i den machoinriktade vikingakulturen där kvinnor aldrig kunde äntra Valhall.

2011-12-18 @ 19:10:42
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Alma-Lena

Minerva: Vad intressant att du kan berätta mer om denna underfundiga bild. När du skrver det ser man ju Andens spår i tavlan. Vet du varför ängeln bär lila?



Apropå den läsande Maria så har du naturligvis rätt. Läste senast idag en dominikanermunks tolkning av lovsången som gick ut på att Maria var perfekt från början och genom sin rätta inställning inte förintades i mötet med Guds helighet. Där tänker jag inte alls som han-men däremot lever han ju helt i den tradition som skapade dessa vackra kontemplativa bilder.



Intressant är också att Barbara Tuchman i "En fjärran spegel" berättar att i högmedeltidens samhälle ansågs kvinnor vara lämpade för boklig bildning medan männen skulle rida och liknande. Senare såg man ju bildning som fördärvligt för kvinnan men nu är vi tillbaka i medeltiden på det området: flickor har höga förväntningar på sig i utbildningsväsendet och motsvarar också dessa förväntningar.

2011-12-18 @ 19:19:19
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0