Isak



Idag har Isak namnsdag, Isak Abrahams och Saras löftesbebis. Han har namnsdag dagen efter Abraham som räknas som ursprung till tre religioner; judendom, kristendom och islam. Isak brukar förknippas med Jesus av många skäl. Idag räcker det för mig att han var ett barn som lät vänta på sig, en mycket välkommen bebis när han till slut kom.

Namnet sägs betyda skratt eller leende, eftersom Sara fnissade till åt budskapet att hon skulle få barn trots sin höga ålder. men jag kan tänka mig att lille Isak också gjorde henne glad på riktigt, djupt in i hjärterötterna, när hon begrundade det mirakel som varje litet barn är. Jag tänker att hon nog tänkte ungefär så här som Erik Lindorm satt ord på mina och många föräldrars tankar:

Lyckans minut

Är det sant att jag håller ett barn på min arm
och ser mig själv i dess blick,
att fjärdarna gnistra och jorden är varm
och himmelen utan prick?


Vad är det för tid, vad är det för år,
vem är jag, vad bär jag för namn?
Du skrattande knyte med solblekt hår,
hur fick jag dig i min famn?


Jag lever, jag lever! På jorden jag står.
Var har jag varit förut?
Jag väntade visst miljoner år på denna enda minut.






Kommentarer
Postat av: Miriam

Men så fin och rörande. Det bästa som finns är att håll sitt barn. Varje barn är ett mirakel.

2011-12-19 @ 21:46:27
Postat av: Alma-Lena

Miriam: Ja, så är det verkligen. Jag tycker så mycket om den här dikten-den säger det så på pricken och den passar bra ihop med Isaks namns betydelse.

2011-12-19 @ 23:13:32
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Lars

Isak, han skrattar. Vilket fint namn. Minns jag pratade med en muslimsk/arabisk arbetskamrat för många år sedan om ismael och han svarade direkt att det är vår stam far, tydligen inte så kontroversiellt som jag då trodde.



http://sv.wikipedia.org/wiki/Ismael



man kan notera änglens budskap till Hagar om sonens framtid:



Du är havande och skall föda en son,

och du skall ge honom namnet Ismael,

ty Herren har hört din klagan.

Mer vildåsna än människa skall han vara,

han skall slåss mot alla och alla mot honom.



Ja man kan undra om ismael ska sluta slå sin bror Isak och vara avundsjuk på löftes sonen, Lars som är en väldigt positiv man tror att ismael till slut sluter fred med Isak kanske när orken tryter eller så går många av hans barnbarn till kristus om det får lov att bli religions frihet i de länder där islam styr idag med järnhand.

Postat av: Alma-Lena

Lars: Jag tycker ängelns ord vid Beer-Lahai-Roi redan uppfyllts, Egypten är ju det land i mellanöstern som ahr den största gruppen kristna än idag och de tre första århundradena var det snarare söder om Medelhavet än norr därom som kyrkan hade sin tyngdpunkt.

2011-12-20 @ 15:11:13
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Minerva

Vilken underbar bild! Vem är konstnären?

2011-12-20 @ 22:01:52
URL: http://minerva.bloggsida.se
Postat av: Alma-Lena

Minerva: Hon heter Elspeth Young, amerikanska och målar ofta mor och barn-bilder med biblisk bakgrund.

2011-12-21 @ 10:50:03
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0