Vägröjare

Ikon med etiopiskt ursprung visar Jesus och Johannes när Johannes säger "Se Guds lamm"

Johannes Döparen är temat för tredje söndagen i Advent. Han röjde väg för Jesus, liksom många andra. Sedan avrättades han av Herodes, lydkung under den romerkse kejsaren. Det finns många gamla skrifter i exempelvis Gamla Testamentet som berättar om den kommande fridsfursten. Här en text som inte finns med i Bibelns kanon, men väl räknas till apokryferna och just denna text citeras i Nya Testamentet när Jesus hånas där han hänger på korset, men detta citat stämmer lika väl på kusin Johannes och många andra goda och vänliga, starka och modiga människor. Bloggvännen Lars gav mig detta citat för några dagar sedan, om ni tycker det verkar mycket bekant:

Från apokryfen Salomos vishet:

Den fattige rättfärdige skall vi trampa på.Inte tar vi hänsyn till änkan,

inte bryr vi oss om den gamles grånade hår.

För oss skall styrkan vara lag och rätt - svagheten visar själv att den är värdelös.

Vi skall lägga försåt för den rättfärdige, ty han står i vägen för oss:

han motarbetar våra planer, han skymfar oss som lagbrytare

och smädar oss för brott mot skick och sed.

Han ger sig ut för att ha kunskap om Gud, Herrens tjänare kallar han sig.

Han står där som en anklagelse mot vårt tänkesätt - redan att se honom är obehagligt.

Hans liv är inte som andras, hans vägar leder åt annat håll.

Oss betraktar han som falska mynt, och det liv vi lever skyr han som orenhet.

De rättfärdigas slut kallar han salighet,och han skryter med att Gud är hans far.

Nu vill vi undersöka om hans ord är sanna och se hur det blir vid hans död.

Är den rättfärdige Guds son skall ju Gud ta sig an honom

och rädda honom från hans fiender.

Vi skall pröva honom med misshandel och plågor, så att vi får veta hur fridsam han är

och får se hur det är med hans tålamod.

Vi skall döma honom till en neslig död; han skall ju få beskydd, efter vad han säger.”

Så tänker de, men de bedrar sig, ty deras ondska förblindar dem.

De förstår inte Guds hemligheter, de hoppas inte på lön för fromheten

och tror inte på belöning åt fläckfria själar.

Gud skapade människan till odödlighet och gjorde henne till en bild av sitt eget väsen,

men genom djävulens avund kom döden in i världen, och de som är hans egendom får erfara den.

Psalm av svenskt ursprung, som behandlar samma tema som den etiopiska ikonen: Vägröjaren Johannes


Kommentarer
Postat av: Lars

Ja texten passar in bra på johannes döparen, boken salomos vishet räknas som kanonisk (äkta) av katoliker och ortodoxa medans Luther ansåg den "mat nyttiga" men inte äkta. Den skrevs på grekiska 100-talet före kristus och ger en väldig fin insikt i det judisk / religösa livet, återfinns i sin helhet i bibel 2000.



Johannes döparen som förrövrigt även näms av den judiske historikern Josefos.



http://sv.wikipedia.org/wiki/Flavius_Josefus





Postat av: Johanna

Har inte manskapssadlarna ganska lång anläggningsyta? Vargen har så himla kort rygg.

2011-12-11 @ 13:35:39
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: kalebass

Låt mig först som sist tala om att jag är inte religiös. (jag har utvecklat detta en del på min blogg). Men, jag älskar Bach, barocken,; musiken och stilen. Du har en vacker blogg! Vad gäller religionen och kyrkan så tycker jag mycket om det som är "runtomkring", dvs. musiken,byggnaderna,ritualerna...

2011-12-11 @ 15:56:39
URL: http://kalebass.blogg.se/
Postat av: Alma-Lena

Kalebass: Tack för berömmet. Du har en respektingivande och respektfull ingång till det kyrkliga, fast du inte är troende själv. Jag anser också att människors djupaste tro har skapat så mycket vacker kultur, något vi inte kan vara förutan. Glad att du hittat hit.

2011-12-11 @ 16:10:56
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Alma-Lena

JOhanna: Vår käre Pålle hade också kort rygg och var ganska liten, men manskapssadel funkade på honom. Om du sett Grace och Sunny på Ewa-kurserna, curlyhästarna från Gällivare, så hade de också manskapssadlar, då kan du kanske få en bild av om de skulle passa på din Varg. De är inte så lätta att få tag på men kanske har någon en att låna så du får testa. Sadeln är så viktig. Jag har en underbar sadel nu och det är så härligt!

2011-12-11 @ 16:14:15
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Anonym

Lars: Jag har faktikst inte läst alla apokryfer ordentligt. Absolut inte NTs, tröttnade på allt överandligt pjämmer och grekiskt filosoferande i Thomasevangeliet jag blir aldrog gnostiker!Men alla GTs har jag någon gång ögnat. Farmor hade en gammal bibel där de var med-illustrerade av Gustave Doré-häftigt barnförbjudet egentligen! Judith och Holofernes, Mackabéerböckerna och Tobits bok minns jag väl. Jag har köpt den nya översättningen av dem, nu gav du mig lust att läsa om alla-fixar jag Jesus Syraks kvinnohat denna gång? Jag är ju mer härdad nu.

2011-12-11 @ 16:41:44
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Lars

Hehe förstår dig Alma jag är ingen biten apokryf läsare jag i heller det är nog mest salomos vishet jag funnit lite intresse i. Thomas evangeliet är för mycket mos tycker jag som man inte begriper sig på ;)

Postat av: Alma-Lena

Lars: Ja, när man läser de gnostiska skrifter som kallas apokryfiska evangelier inser man att de gjorde ett helt rätt urval de som bestämde kanon, det var ju bland annat just Ireneus som började med detta grannlaga arbete.

2011-12-12 @ 11:15:15
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Lars

Ja framför allt valde man ju sådana texter som cirkulerat i dom kristna församlingen från början, har för mig att polykarpos (biskop i smyrna 69-155)vid något tillfälle räknade upp vad han ansåg vara apostlarnas undervisning och breven han citerade är alla med i bibeln idag. Gnostiska evangelier skrevs många gånger långt efter och var inte i den kristna församlingens ägor från början därför var man skeptisk när det dök upp texter i efter hand som gjorde anspråk på att vara "äkta". men det är inte lätt att förklara sånt här för människor idag som VILL att typ da vinci koden är sann :D. Gnostiska sekter efter vad jag läst drabbade inte bara tidiga kristna utan även judarna där det cirkulerade texter som skrev om den judiska tron så att den passade gnostikerna. igentligen likadant i vår tid olika former av "paganism" som till sin natur är modern och igentligen kristen i sitt sätt, det begriper jag inte varför tro på en mich-mach religion där shaman tron är max 50 år gamal för jag tror inte att hedna religioner som den såg ut på bronsåldern lockar, jag menar med blodiga djur/människo offer så varför då inte skrota "ny hedendommen" som aldrig funnits på riktigt och gå till källan, kristus. Så resonerar jag.

Postat av: Alma-Lena

Lars. Du har som vanligt så rätt. Fånerierna med da Vinci-koden är ju verkligen så uppenbara, snacka om att världen vill bedras! En fransk studengrupps påhitt från 1950-talet om att de skulle tillhöra Jesu och Maria Magdalenas släktingar tas på blodigt allvar. Det finns tom hemsida på nätet för någon slags relogiös grupp som bygger på Dan Browns fria fantasier kring detta studentupptåg.



Likaledes franska medeltidssagor har han också byggt på om den heliga graal och kung Arthur. Pinsamt att folk går på det. Spännande berättelser MÅSTE inte vara dokumentära, de kan vara fängslande ändå.



Och det där med schamanismen, inte ens 50 år på nacken har den och de första som började med det var danskar och tyskar i hippieflumvågorna på 60- och 70-talen.



Skönt att Polykarpus-lärjunge till evngelisten Johannes , Ireneus och de andra var så oflummiga och strikta. Ja, de flesta sk apokryfiska evangelierna skrevs ju efter Polykarpus död och sades ju vara "hemlig" undervisning. Man vill vara förmer och tillhöra ett hemligt sällskap av speciellt utvalda. Så är det inte ALLA är speciellt utvalda.

2011-12-13 @ 06:39:04
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Tjockast i Aneby

Vilka konstiga mössor på ikonen.



M.B

2011-12-14 @ 12:24:13
Postat av: Alma-Lena

Ska fråga Nia om hon stickat dem.

2011-12-14 @ 12:50:26
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Tjockast i Aneby

Kanske det är sådana där badmössor man hade åt barn förut. Så att de inte fick vatten i ögonen när man duschade dem.

Micael

2011-12-14 @ 18:53:04
Postat av: Alma-Lena

Tjockast Aneby: Här finns det en medeltida huvudbonad du nog skulle gilla: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10730296.ab

2011-12-14 @ 19:11:09
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0