Bemärkelsedag

Idag fyller flera betydande personer år; min svärmor Svea, min svägerska Anki och Peter Gabriel.

Visst är Peter Gabriel väl ung för en riktig barockkonstnär, men det han gör behöver inte datumstämpling och är i den bästa bemärkelsen barockkonst. Eftersom fru Barock-Olga är en riktig besserwisser får ni här Peter Gabriels video till Steam. Musiken hörs via det andra klippet. Så sköter en datoramatör saken när hon inte fixar att få ljud och bild från samma klipp! En känsa av att se italiensk TV kan infinna sig, men det känns konstigt med stumfilm som musikvideo.

En del av texten till Steam kan helt appliceras på mig under mina sämsta dagar, t ex när jag inte ser på melodifestivalen och låter snobbig när jag avfärdar Christer Sjögrens version av Life on Mars utan att ens ha hört den. Jag bekänner härmed mea maxima culpa:

You know your culture from your trash
You know your plastic from your cash
When I lose sight of the track
You know the way back
But I know you

You know your stripper from your paint
You know your sinner from your saint
Whenever heaven's doors are shut
You kick them open but
I know you

[Chorus 2:]
Give me steam
And how you feel to make it real
Real as any place you've been
Get a life with the dreamer's dream

Stand back!
Stand back!
Can't you see I've lost control I'm getting indiscreet
You're moving in so close 'til I'm picking up
Picking up this heat, this heat

[Chorus 1]

You know your green from your red
You know the quick from the dead
So much better than the rest
You think you've been blessed
But I know you


Kommentarer
Postat av: Lars

ooohh en gamal goding :) och grattis alla som fyller år.

Postat av: Alma-Lena

Lars: Nu var du snabb! Kul att du gillar denna gamla goding, fast den är en riktig färsking i barockblogg-sammanhang.

2011-02-13 @ 17:36:59
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Andreas Holmberg

Skojigt att deras födelsedag i år var så extremt ovanlig - 6 söndagen efter Trettondedagen infaller nästa gång inte förrän 2038 ;o). Men temat är tidlöst: GUD VERKAR NU!

2011-02-14 @ 10:14:16
URL: http://andraget.blogspot.com
Postat av: Alma-Lena

Andreas Holmberg: Tack för den upplysningen, det tänkte jag inte alls på, men det är ju en riktigt sen påsk i år så. Detta är verkligen sådana saker som jag gillar att få veta!



GUD verkar nu! är ju också ett underbart tema för söndagens text. Känns extra aktuellt nu med alla dramatiska händelser i världen.

2011-02-14 @ 10:54:41
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Andreas Holmberg

Ja, visst är det ett underbart tema! (Som vi får anknyta till varje söndag). Men att 6 sönd e Trett. är så ovanlig beror på att 1) dels måste påsken vara jättesen som i år och 2) dels måste Trettondedag Jul samtidigt ligga nära närmast följande söndag (1 e Tr.) Båda villkoren uppfyll(de)s 2000, 2011 och - 2038!

2011-02-15 @ 00:29:58
URL: http://efsidag.blogspot.com
Postat av: Alma-Lena

Andreas Holmberg:Ja det är ju en ovanlig kombination.



Jag älskar verkligen kyrkoåret med sin blandning av sol- och månkalender och den rytmen som det ger oss i livet ger en kvalitet som gör att jag, i positiv bemärkelse, känner att jag lever. Dessutom uppmärksammas olika teman och texter på ett sätt som gör att man får en större bild av vad Bibeln har att säga än om man bara skulle följa sin egen eller sin predikants favoritställen.



Tack för att du tog dig besväret att påminna mig om 6:e söndagen efter Trettondagen.Om vi är med om 27 år och Herren ännu inte har kommit i härlighet, får vi väl fira den med emfas.

2011-02-15 @ 05:37:32
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Anders

Wow, Steam, tack! Jag älskade den låten; märker att jag gör det ännu. Tack för påminnelsen.

Grattis i efterskott till alla.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0