Fiolen min


Min näst yngste son var på kulturskolan häromdagen. Alla barn i hans klass fick prova på olika instrument. Min son var överlycklig när han kom hem. "Jag spelade fiol och det lät bra direkt. Jag hade tekniken. Nu vill jag att du anmäler mig." Sedan berättade han livfullt om alla fröjder han fått uppleva under dagen på kulturskolan, men bäst var ändå fiolen, att det lät så bra, att han kände att han hittat sitt instrument:"Först ville jag spela något instrument som ingen i familjen spelar, men fiolen var så lätt att spela på, det lät så fint. Jag bara gjorde så här och det lät jättebra. Jag kände mig som en liten Alexander Rybak så där cool."

Naturligtvis är han nu anmäld till kulturskolan och lillebror ska också börja där med Suzuki-fiol. Fiolerna ska strängas, vi har strängarna hemma, men bytet har inte blivit av; nu blir det av. Min lill-kille strålar av energi och glädje. Jag minns mina första stapplande fiolsteg och hur fint det lät när man träffade tonen, men jag minns också hur ofint det lät när man inte gjorde det. Men jag förstår precis vad lillkillen min menade när han tar en av våra glessträngade fioler och drar några stråk på den: det låter bra! Han har helt rätt teknik och stråktryck bara så där! Nu blir det ett skjutsande och konsertspringande igen. Och det ska bli så roligt!

Sedan ska vi spela Bach bondekantat tillsammans, den låter så fint på nybörjarfiol, lill-Rybak, lillebror och jag. Här annan musik på violin av pappa Bach med coola katten Nigel Kennedy:


Kommentarer
Postat av: Bråddjup

Åh, vad jag ska ha det mysigt. Jag kan sitta på altanen och avnjuta en kopp gott kaffe och lyssna på min egna lilla stråkensemble. Ser fram emot det!

2011-01-22 @ 20:41:32
URL: http://braddjup.blogg
Postat av: johanna

Mysigt, kul att den lilla hittat rätt :)

2011-01-22 @ 20:42:10
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Alma-Lena

Ja visst är det mysigt. Det blir så trevligt att återuppliva vår stråkensemble med de två yngsta som ersättare för storbarnen.

2011-01-23 @ 15:35:47
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: ulla

Sitter och njuter av vacker musik med Nigel Kennedy.Underbart att se att killarna är på gång in i musikens underbara värld.Mycket träning och mycket glädje väntar för er alla.Ser fram emot premiären i Bjökfors

Ulla som önskar er all lycka

2011-01-31 @ 21:23:09
URL: http://www.textilejoy.blogspot.com
Postat av: Alma-Lena

Tack Ulla! Vad glad jag blir när du tittar in här trots din späckade vardag. Jag har gjort reklam för din blogg på handarbetscaféet här i Björkfors.

2011-02-03 @ 22:06:44
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0