Barockridning och synen på naturen V


Denna tid under kyrkoåret kallas pingsttiden och den liturgiska färgen är grön, det passar våra årstider , men det ska egentligen symbolisera växande och mognad, inte sommar-så färgen stämmer även i Australiens kyrkoår. Församlingen som bildades den första pingsten ska under denna tid bli klokare och mer självständig och sträva mot en mognad som leder till den fullständiga friheten som av Augustinus formulerades som « Älska Gud och gör vad du vill.»

Den kristna människans frihet är att växa mot att bli lik sig själv att hitta den unika person man var skapad att vara. Den kristna människans frihet är också att låta andra växa till denna mognad utan avund eller jämförelser. Det innebär alltså att människan i sig innehåller en grundform av perfektion och godhet och denna grundform ska växa fram i församlingens gemenskap och genom den Heliga Andes kärlek och mod ingjuten i våra hjärtan.

Under barocken gjorde man strikta trädgårdar som vi nu tycker är särdeles onaturliga. Man tuktade träd till regelbundna geometriska former enar blev perfekta koner, popplar blev runda klot och buxbomshäckar blev helt rektangulära. Hur rimmar det med barockens natursyn att naturen i grunden är god? Jo, man ansåg sig ha funnit dessa växters grundform, granens inneboende strävan efter konisk form, förstärktes och accentuerades av människan som på så sätt lät granen komma till sin längtans mål. Och det är just i denna strävan efter att låta naturen nå sin längtans mål som barockens tankesätt gjorde att ridningen nådde sin höjdpunkt då.

Det låter konstigt, hästens naturliga tillstånd är ju inte att bli riden. Vad såg man som uppfyllelsen av hästens längtan i ridningen? Jo, man läste de antika skrifterna igen och då kommer man förstås alltid att stöta på Xenofon som skrev väldigt mycket på en lättfattlig klassisk grekiska. Tillsammans med Julius Caesar som skrev på rak och relativt lättförståelig latin brukar Xenofon tillhöra de första autentiska texter som elever läser på de antika språken. Mest känd bland oss hästmänniskor är förstås Xenofons ridlära. Där skriver han bland annat om hur man ska se på hästen när den imponerar på andra hästar i hagen och så låta hästen se likadan ut under ryttare eftersom det är med denna stolthet hästen vill föra sig.

Så bygger all sund ridkonst på att förfina och förstärka de rörelser hästen gör i frihet utan ryttare så att den stärks till att orka bära sig med en ryttare på ryggen. Men hur förklara ryttaren? Jo, ryttaren ska bli hästens kära ledare och följeslagare, "den gode herden" och då älskar hästen att bära sin ryttare och härmar sin kära ryttares rörelser. Om då ryttaren blir medveten om sin kroppshållning och sitt förhållningssätt till hästen kommer den förr eller senare att nå sin "grundform" och se så vacker och stolt ut som den gör när den i full frihet stilar för andra hästar.



På samma sätt formas människan till sin godhets fulla mognad genom en förtrolig relation med den Heliga Ande och därför kallas denna långa gröna tid i kyrkoåret för Pingsttiden. Den här tiden vill jag därför ägna åt fördjupning och mognad i min relation till min fina häst och i relation till den där Alma-Lena som "före världens skapelse har utvalts till att stå helig och fläckfri inför Gud i kärlek." Precis som alla andra människor och hästar, elefanter och myror, nyponrosor och sjöborrar ska vara just det de är och hitta just sin perfekta form.

Men denna mognad och tillväxt måste alltid ske i en gemenskap som är mogen och kärleksfull. En häst som plågas och torteras blir rädd och till slut farligt aggressiv. En människa som av någon anledning förpassats till ensamhet kan också bli aggressiv i gemenskaper av andra ensamma och bittra avsigkomna personer som kanske till slut har börjat se sig som bättre än andra. Hos dessa rädda avsigkomna är risken att man blir de-formerad och förlorar kontakten med sin goda grundform. Kanske slutar man då som en bitter massmördare med übermänniskoideal. Låt oss alla motverka den isolering som skapar dessa deformerade sinnen-so help us God!



Här jobbar Jessica med att hitta Majans sanna form och jag försöker hitta den sanna Chateau under överinseende av Inga



 

 

 



Kommentarer
Postat av: Julia

Tycker det är kul att läsa dina hästtexter med koppling till historien!

2011-07-29 @ 14:10:28
URL: http://jeldh.blogg.se/
Postat av: Alma-Lena

Julia: Tack! Jag gillar ju din blogg jättemycket också.

2011-07-29 @ 19:26:30
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: elina - Islandshäst blogg

FIn blogg :)

2011-07-30 @ 02:01:12
URL: http://ponnyhastens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0