Pyyhinpirtti

Vi har varit i Pengsjö på pyyhinpirtti (heligt pörte) som man säger i Torndedalen när man går hem till ett nyfött barn och ger det presenter och gratulerar syskon och föräldrar. Jag älskar tanken med heligt pörte, som om varje nyfött barn var en liten Jesus och så är det ju också, Jesus satte ju barnen väldigt högt och kallade dem sina minsta bröder. han var mycket noga med att just de skulle behandlas allra bäst och att de egentligen är de största i Himmelrikets ögon. Här lite bildbevis på Signe Anderssons pyyhinpirtti:




Signes mamma heter som Jesu mamma, Miriam, den hebreiska formen av Maria. Här flankerad av röda rosor, en vanlig symbol för Maria och en bild av det lidande det också innebär att få ett barn och se det barnet lida, vilket alla föräldrar måste stå ut med. Men alla behöver inte se sitt barn torteras till döds, som Mamma Maria. Vi hoppas förstås alla slippa begrava våra barn. Må Signe få minst ett lika långt liv som hennes máttarahkka Signe Andersson d.ä. som blev nästan 90 år.


Kommentarer
Postat av: Lars

oooo en liten knatte :)



Se till att ni inte föraktar någon enda av dessa små. Jag säger er att deras änglar i himlen alltid ser min himmelske Faders ansikte." Matt. 18:1-11



Om ni inte omvänder er och blir som barn, kommer ni inte in i himmelriket." (Matt 18:1-3)



kan vara nyttigt ibland att ta av sig skorna och vandra i gräset studera myror och humlor och på natten stjärnorna (håller hjärtat snällt och talar till barnet i oss har jag märkt)



och grattis till den lille :)

Postat av: Alma-Lena

Lars: Tack! Barn är sannerligen Herrens gåva, det är verkligen sant det som står i Psaltaren 127:"Barn är en gåva från Herren,

livsfrukt är en lön.

Som pilar i krigarens hand

är söner födda då man är ung."



Det har jag fått säga många gånger och det tål att upprepas!

2011-07-03 @ 12:19:55
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: jawna

Sv: Tack snälla du :) Inga problem, du bestämmer själv vilka kommentarer du behåller ;)



Vackra bilder för övrigt :)

2011-07-03 @ 12:26:16
URL: http://jawnas.blogg.se/
Postat av: Miriam

Ja barn är sannerligen en stor gåva. En helt ny människa som kommit till oss, som vi älskat från första stund. Det är ju helt underbart!

2011-07-06 @ 21:23:54
Postat av: Mamma

Mriam: Ja, precis så är det. Tänk att vad man än föreställt sig innan så är det just det barnet som kommer som man längtat efter!

2011-07-08 @ 06:42:24
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Alma-Lena

Miriam: Jag är inte din mamma, men den stannade på detta när jag svarat på H-f utan att jag märkte det, så dumt det kan bli!

2011-07-08 @ 14:10:26
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0