Johannes döparen och vårt förhållande till vildmark och döden

Caravaggio, som vanligtvis gillar det lite våldsamma, starka uttrycket har konstigt nog valt att oftast skildra Johannes som yngling i ödemarken. Man kan tycka att den realistiska Caravaggio skulle ha älskat att framställa Johannes döpande och predikande för skaror av udda och avsidestagna i samhället, men hans vanligaste motivval är alltså Johannes innan han började predika. Självklart har han ju de dramatiska halshuggningsmålningarna också, men mest är det symbolmättade och stillsamma vildmarksbilder han målat av Johannes.

 

Under den tid när Nya testamentet skrevs var vildmark och ödemark en otrevlig plats där djinnerna härjade fritt och farliga ormar regerade. Det rådde inte alls en sådan vurm för orörd vildmark som vi är vana vid.

 

 

 

 

 

 

 

Denna förtjusning i den "otämjda naturen" uppkom på sent 1700-tal. Men redan under barocken började pastoralmotivet bli populärt i konsten. Pastoralmotivet speglade en slags längtan till lagom vild natur, lite halvtama ängsbackar och hagar, skogsdungar i ett prunkande odlingslandskap och upphöjandet av herdeflickor och herdepojkar som ledde till att man i högreståndskretsar , åtminstone om man var någorlunda ung,började äta utomhus på filtar, så kallad picknick, utklädda till idealiserade herdeflickor och herdepojkar vid mitten av 1700-talet.

 

Caravaggio målade aldrig pastoralidyller, men den unge Johannes i vildmarken är lite grann en bärare av samma idé om den naturliga människan som inte kräver konstlade sjurättersbanketter och konstlade sällskapsseder för att "känna att man lever". I den översta bilden ser vi en yngling, nästan naken, med få ägodelar som gosar med en vädur, en vildget som man annars vanligen inte gosar med-hornen är inte bara till prydnad,-eller ett får. Lugn och harmoni mellan människa och natur kännetecknar bilden.

Samtidigt lurar döden i de typiska barocksymbolerna i dessa målningar. Vissna blommor syns i målning tre här ovan. Väduren eller fåret syftar på den vädur som offrades när Abraham trodde att Gud ville att han, likt folken i landet gjorde, skulle offra sitt barn till Gud. När Abraham skulle sticka kniven i Isak, sa Gud: Abraham, vad tar du dig till? och sände en vädur för Abrham att offra i stället. Detta har sedan setts som en förutsägelse av Jesu död, för andras skull och fåret i den andra målningen syftar naturligtvis också på Jesus som det offerlamm som räddar världen från döden.

 

Om vi skulle missa denna symbolik ser vi också Johannes stav som formar ett kors längst upp och den röda fären på manteln av kamelhår är martyriets färg, Johannes skulle ju sluta sitt liv som en av de första martyrerna. Märk väl att en riktig martyr aldrig dödar någon annan utan bara blir dödad för sin åsikts skull. Att kalla människor som mördar genom att begå självmord för martyrer är i sanning en skymf mot dem som har dött och dör för sina åsikters skull-en martyr dör, hon dödar inte!

 

I barockmålningar är döden ständigt synlig i symbolik om inte annat. Konsten skulle stämma till eftertanke; memento mori. Det spelade ingen roll hur blomstrande naturen var, hur vackra människorna var på bilderna-alla skulle de förr eller senare bli torrt hö och dö och man såg konstens uppgift som att påminna om detta, speciellt när kyrkan var uppdragsgivare, som det var i Caravaggios fall.

Jag gillar detta drag hos barocken, med vetskapen om döden förhöjs livskänslan, vem kan verkligen känna livsleda om man inser att vi all ska dö- när som helst? Ta vara på livet! ropar barockmåleriet till oss idag-vi är alla döda nu och du gör oss snart sällskap, så ta vara på tiden-lev medan du gör det!

Kommentarer
Postat av: Bråddjup

"Passa på att skratta nu - man vet aldrig när det blir roligt nästa gång" En lite humoristisk devis jag sett på väggen på något kontor, men tanken bakom lustigheten är nog ungefär detsamma som du förmedlar; passa på att leva fullt ut medan du faktiskt lever, när du är död kan det vara för sent...

2011-06-29 @ 12:19:53
URL: http://braddjup.blogg.se/
Postat av: Alma-Lena

Bråddjup: Jag vill ändå poängtera KAN. Påsken lär oss att ingenting är omöjligt, inte ens döden går obesegrad till slut. Det är smärtsamt att det alla ska dö men jag ser ändå hoppet som lyser allra starkast i slutet av den fruktade tunneln. Men vi VET med säkerhet att vi är här och nu och det är bara nu som vi verkligen har att leva.Det är mitt ansvar att leva mitt liv.

2011-06-29 @ 13:42:35
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Lars

Vi har en gammal gravhäll vid medeltids kyrkan som ursprungligen låg inne i kyrkan i golvet, helt på latin jag har lyckats läsa ut att döds dagen är på 1600-talet någon gång och ordet "carolius" används. En av dom äldre farbröderna som ofta kommer till kyrkan och är intresserad av lokal historia förklarade att han var karolinsk officer i karl den 10:es armee och dog vid ett av dom många små slag som var på den tiden mellan sverige / Danmark här i skåne, men på hans sten går också att läsa "Memento mori " kanske var en polulär devis för sin tid ;)

Postat av: Alma-Lena

Lars:Lars: Ja, det var det och på den tiden med alla krig och farsoter, barnadöd och barnsängsdöd, blev man nog uppmärksam på ett annat sätt. Man får i alla fall hoppas att livskänslan ökade för deras liv blev i allmänhet kortare än våra idag.



Vanitasmotivet var ett av de mest använda i konsten, till och med holländska stilleben kunde för den invigde berätta om döden- men också om upsståndelsen...

2011-06-29 @ 21:44:57
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0