Längtar till...


Citronlund i Galliléen
Ps. 22: 4-6
Dock är du den Helige,
till din tron stiger Israels lovsång.
På dig förtröstade våra fäder,
de litade på dig, och du kom dem till hjälp.
De ropade till dig och blev räddade,
de litade på dig, och du svek dem aldrig.

En intensiv dag, trots föresatser att bromsa in och lugna ner. Fick sådana längtansvibbar av Lars kommentar till förra bloggposten; Hagia Sofia, Levantens vår med blommande citronträd. Jag minns hur min vän Maria vid denna tid på året började längta så vilt efter sin pappas citronlundar i norra Irak.

En gudstjänst i Hagia Sofia (då den fortfarande var kyrka) därefter promenera i eftermiddagssolen och sedan andas doften av blommande fruktträd i skymningen. Fast Östrom invaderades 1453 och Hagia Sofia är inte längre en kristen gudstjänstlokal kan jag ändå föreställa mig att det vore häftigt. Jag har heller aldrig varit i norra Irak och förstås aldrig vandrat i Marias pappas citronlundar-men hennes längtan var så intensiv och hennes berättelser om dofter, färger och smaker så levande att det var som om jag varit där och längtar till dessa numera nedbrända fruktodlingar precis som jag kan längta hem till fjällen så här på våren.



Jag påminns om Emily Dickinsons dikt I never...

I never saw a moor,
I never saw the sea;
Yet know I how the heather looks,
And what a wave must be.

I never spoke with God,
Nor visited in heaven;
Yet certain am I of the spot
As if the chart were given.

 

Lästips: Bråddjups inlägg idag om vår vackra planet.

 

Min ex-sambo Ulla, som jag också längtar till så det gör ont ibland, tyckte grekisk-ortodox kyrkomusik var lite tung-så det blir blockflöjt igen idag. Emily Dickinson diktar som blockflöjt låter, tycker jag. Hoppas du gillar detta, Ulla, barockmusik ;Sonata in C-minor for two recorders without bass av William Croft (1678-1727):

 


Kommentarer
Postat av: Lars

:) härlig citronlund, ja det finns en och annan ortodox som har sina drömmar om Hagia sofia fast det numera är museum.



http://www.youtube.com/watch?v=rmE8zGS2N2g&feature=related



Postat av: Alma-Lena

Jag har för mig att det nyligen i någon slags fjäskkampanj för EU fick firas gudstjänst där, men jag minns inte om det verkligen var Hagia Sofia-kanske det var någon annan konfiskerad kyrka.

2011-03-16 @ 17:16:23
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Lars

Kollade lite på nätet och det verkar stämma det du säger :



Today, use of the complex as a place of worship (mosque or church) is strictly prohibited. However, in 2006, it was reported that the Turkish government allowed the allocation of a small room in the museum complex to be used as a prayer room for Christian and Muslim museum staff.



Läser man runt lite på nätet så verkar både muslimer och kristna vara missnöja med att hagia sofia idag är stängd för gudstjänst.



http://www.epress.am/en/2010/10/05/professor-proposes-hagia-sophia-as-place-of-worship-for-christians-muslims/



Jag hoppas verkligen att hagia sofia får vara guds tjänst lokal igen :)

Postat av: ulla

Torsdagsmorgon 5.55 och jag lyssnade på upplyftande flöjtmusiken.Ja jag behöver det just nu .Tack kära du,jag blev så glad över din musikhälsning till dig.Igår använde jag lite bilder bl a från Övertorneå kyrka,målningar med kristna motiv och Meän maa för mina ettor.Vi studerar bilden ur olika aspekter så dina bloginlägg kan glädja många ,både en lite trött fröken och härliga elever som tyckte att jag hade blivit så mycket bättre på tekniska vidunder.

Jag önskar dig en fin dag

2011-03-17 @ 06:07:15
URL: http://www.textilejoy.blogspot.com
Postat av: Alma-Lena

Lars: Tack att du tar dig tid att kolla upp, kul också att jag mindes rätt. Det är alltid lite sorgligt, tycker jag, med gudstjänstplatser som blir något annat. Jag vet att platsen inte spelar någon roll egentligen, vi ska ju tillbe i ande och sanning. men vi små bräckliga människor kan behöva speciella platser för att få koncentration och lugn. Sedan tänker jag på de människor som en gång byggt kyrkan, tillbett på platsen osv. när jag är där.



Ulla: Vad glad jag blir, det är just vad jag hoppades. Kul att du fick nytta av Övertorneå-texten. Förresten kan du säga dina elever att det var du som lockade ut mig i bloggträsket, du kan mycket mer än de tror.



Det blir fler barockkyrkor framöver!



Ha en fin dag, hoppas vi hinner ses idag iaf, jag sitter gärna med och läser loggböcker om du stickar.

2011-03-17 @ 09:49:13
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0