Madonnor i blått

Madonna, det är ett ord som används lite vårdslöst. Få tänker på vad det betyder: Ma donna=min fru i betydelsen härskarinna. Samma namn finns i den berömda katedralen i Paris; Notre-Dame de Paris och på vår egen vårfru-dag, den 25 mars, 9 månader före jul.


I dag kom Barock-Olga i samspråk med en stilig man som råkar vara född på samma dag som Haquin Spegel, en av bloggens favoriter. Vi kom att tala om den myckna symboliken i en barockmålning och speciellt den himmelsblå färg som skiljer mamma Maria från alla andra kvinnor i konsten. Ser man ett gäng kvinnor på en sakralt inrktad målning så vet man vem som är Maria helt enkelt på att hon bär en ljusblå sjal eller skärp eller huivi. Den himmelsblå färgen har hon som tecken på vad man på latin säger att hon är nämligen Caelum Regina=himladrottning.
Kitschig Maria Drottning MariaMamma Maria

Artisten Madonna, som väl motsvarar Barockbloggens motto "More is more" har använt sitt namn i konstnärligt syfte hela tiden och när hon gav ut en samling musikvideos från sina tio första år som världsartist kallde hon den samlingen "The Immaculate collection" som naturligtvis syftar på "the immaculate conception" som handlar om Marias tillblivelse enligt legenden då hon blev till genom en kysk puss av sin pappa Joakim på mormor Annas kind och naturligtvis också Jesu tillblivelse som vi snart firar på vårfru-dagen.



Min käre Caravaggio har målat många Marior men ytterst få Madonnor. Hans realistiska stil och umgänge i de lägre folklagren (det sägs att han en gång hade en drunknad prostituerad som modell för mamma Marias död) gjorde det kanske naturligt att han målade andra berömda Marior i första hand. Men han målar henne i sin överrealistiska stil och inte är det mycket blått kring Maria. Så pekas hon ju i stället ut med gloria och barnet i famnen.

Jag gillar också denna målning eftersom den kvinna som gestaltar Maria här är så lik min vän Maria. Vacker, full av integritet och med romersk profil.


Kommentarer
Postat av: Lars

Fina bilder :) här i Helsingborg har vi en gamal kyrka från 1100-talet som just heter Maria kyrkan eller i sin helhet vår fru marias kyrka. Vissa kristna tycker det är traumatiskt med maria har väl med reformationen att göra och anti känslor, jag tycker inte det känns så dramatiskt med en Alma mater (närande mor) dessutom finns det maria böner från urkyrkan, min favorit från youtube:



http://www.youtube.com/watch?v=TacNIbmDZ4s&feature=related

2011-03-04 @ 02:36:39
Postat av: Alma-Lena

Absolut Lars, med tanke hur vo protestanter kan avguda vanliga predikanter så är maria-kulten helt beskedlig.



Jättevacker sång! Snygga kvinnoröster och som i all polyfon medeltida musik, härliga stämmor. Mer kyrkotonart åt folket!

2011-03-04 @ 21:09:18
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: ulla

Verkligen intressant bloggande och den länk som Lars har leder till mycket vacker sång.Så fin avslutning på fredagen.

Ha det så bra med nära och kära under veckan som kommer.

2011-03-04 @ 21:59:56
URL: http://www.textilejoy.blogspot.com
Postat av: Alma-Lena

Ulla: Tack för de fina orden! Jag hoppas du får en fin vecka och får komma ikapp med allt och hinna andas lite. Vilken tur att du och jag kan mötas här i bloggosfären och att du stickar på torsdagar så jag får byta några ord med dig fast jag blivit tvångsförflyttad.

2011-03-05 @ 17:23:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0