Övertorneå kyrka en barockkyrka i norr

Kyrkor i norr är alltid träkyrkor, så när som på Kalix medeltida kyrka, trä är det självklara materialet här. Kalix kyrka har haft ständiga problem sedan medeltiden med klimatet som inte är snällt mot murbruk. De övriga kyrkorna är som sagt var byggda i trä och det är ett material som lever och tål temperaturväxlingar betydligt bättre. Däremot kunde den första kyrkan i Övertorneå, Särkilax kapell, inte stå emot den välbekanta stora vårfloden 1615 utan den drogs med av islossningen.

En del inventarier kunde dock bärgas bland annat de senmedeltida skulpturerna som Särkilax kapell hade begåvats med av biskop Jacob Ulfsson kring år 1500. Turligt nog var de skurna  i trä, annars hade de troligen stulits av plundrande ryssar senare under 1700-talet. Man var ute efter ädla metaller på den tiden och fick med sig kyrkklockan och andra metallföremål samtidigt som de misshandlade kyrkoherde Johannes Tornberg så illa att han dog 1717. Då stod kyrkan färdig sedan 1617 vid berget Särkivaaras fot med en underbar utsikt över älvdalen.

Jag gillar Övertorneå, en vacker liten stad som känns som om tant Grön, Brun och Gredelin kunde ha bott där om de varit borgare i Tornedalen och inte i någon småstad i södra Sverige. Farbror Blå hade passat utmräkt som skollärare med finska som modersmål. Jag gillar platser byggda på ett berg, kanske är det pga av Kiruna, staden på berget som är hemma för mig. Jukkasjärvi, där jag växte upp, ligger vid Torneälven, så Övertorneå blir lite som hemma eftersom det både ligger på ett berg och vid samma älv som Jukkas.

I Övertorneå finns en trivsam kör kallad Sista minuten, vilket är ett mycket målande namn på många sätt. Bland annat börjar sällan en körövning på utsatt tid. Det känns skönt för en kirunabo i förskingringen, min vän Mauri brukar säga: Menar du klockan 10 svensk tid eller kirunatid? Kirunatid är för honom ca 15 minuter senare än man sagt. Cirka är här ett nyckelbegrepp! Jag känner mig som hemma i Övertorneå med sin ungefärliga tid och det är stor skillnad mot att bo vid kusten där alla kommer exakt 15 minuter INNAN utsatt tid.

Kören brukar sjunga i Övertorneå kyrka, ackompagnerade av kyrkans fina barockorgel från 1609 (till Övertorneå 1779) julkonserter, vårkonserter och en fin konsert med Py Bäckman som solist har jag hunnit med där. Kyrkan är underbar i sin barocka prakt och trots att den är byggd i trä är akustiken härlig. Men det är inte bara akustiken som gör det så härligt att sjunga i Övertorneå kyrka. Mitt första körbesök i Övertorneå ligger långt tillbaka i tiden, när Ungdomskören i Jukkasjärvi församling var på Tornedalsturné med vår Påskmusikal och som sydligaste anhalt hade just Övertorneå kyrka. Vi blev oerhört väl mottagna och fick stående ovationer och kom i tidningen, det tvåspråkiga Haparandabladet, med fina recensioner.


Kulturklimatet i Övertorneå är fortfarande lika generöst. Det är som om barockens motto "more is more" har fått fäste kring den vackra barockkyrkan. Här görs barn-TV, Fieteri, kläddesign, innovativ tornedalsmat, konst och så mycket musik, dans och teater på finska, meän kieli och svenska att även den kräsnaste hittar något att gilla. Jag tycker alla som hittills missat Övertorneå med sin fina barockkyrka ska åka dit en helg i början av juni med midnattsol, skir nyutsprungen grönska (utan mygg, de kommer vid midsommar). Kolla gärna in predikoturerna så kanske du kan pricka in Sista minuten-kören, du behöver inte komma i tid!


Söndagens musik blir musik med gruppen Jord med medlemmar från det kreativa Tornedalen från Kiruna i norr till Övertorneå i söder. De sjunger : Se on meän maa, teän maa= det är mitt land, ditt land.


Kommentarer
Postat av: Bråddjup

Här sitter jag på ett hotell i Stockholm och påminns om ett hotell i Övertorneå.

2011-03-13 @ 21:31:18
URL: http://braddjup.blogg.se/
Postat av: Alma-Lena

Och det ligger inte så långt bort.Vissa saker är värda en repris.

2011-03-13 @ 23:16:47
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Linda

Hotellet är granne med min mormor. Nu kände jag mig lite hemma.

2011-03-14 @ 22:40:11
Postat av: Alma-Lena

Linda: Bor hon så centralt till? Det är fint i Övertorneå. Kören övar faktiskt i Folkets Hus, som är hopbyggt med hotellet.

2011-03-15 @ 18:40:40
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0