Psaltaren



Barock-Olga har en förkärlek för musik utan bäst- före-datum. Dagens fastekalender bjuder på psaltaren 135 ur den grekisk-ortodoxa traditionen (Ps. 136 i vår tradition). Så här lät det antagligen när Lydias församling i Makedonien sjöng lovsången. Helt säkert ljöd lovsången precis så här i Östromerska rikets kyrkor.


I klosterväsendet ingår att man sjunger igenom hela Psaltaren på en månad, det låter härligt! 150 Psaltarpsalmer. Jag gillar detta att man faktiskt läser allt och inte bara hänger sig åt gulliga favoriter som Psaltaren 23: «Herren är min Herde». Man hoppar inte över Psalmen som Jesus citerar på korset, psalm 22, som blir en följetong denna vecka:

För körledaren. En psalm av David.

Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?
Jag ropar förtvivlat, men du är långt borta.
Min Gud, jag ropar om dagen, men du svarar inte,
jag ropar om natten men finner ingen ro.



Här får ni texten till Psaltaren 136, dagens musikval, en betydligt gladare sång än Ps.22. Jag tycker grekiska inte bara är vackert att höra, det ser också vackert ut därför blir dagens konstverk den grekiska versionen av Psalm 136:

Ἐξομολογεῖσθε τῷ Κυρίῳ, ὅτι ἀγαθός, Ἀλληλούϊα. Ὅτι εἰς τὸν αἰῶνα τὸ ἔλεος αὐτοῦ, Ἀλληλούϊα. Ἐξομολογεῖσθε τῷ Θεῷ τῶν θεῶν, Ἀλληλούϊα. Ὅτι εἰς τὸν αἰῶνα τὸ ἔλεος αὐτοῦ, Ἀλληλούϊα. Ἐξομολογεῖσθε τῷ Κυρίῳ τῶν κυρίων, Ἀλληλούϊα. Ὅτι εἰς τὸν αἰῶνα τὸ ἔλεος αὐτοῦ, Ἀλληλούϊα. Τῷ ποιήσαντι θαυμάσια μεγάλα μόνῳ, Ἀλληλούϊα. Ὅτι εἰς τὸν αἰῶνα τὸ ἔλεος αὐτοῦ, Ἀλληλούϊα. Τῷ ποιήσαντι τοὺς οὐρανοὺς ἐν συνέσει, Ἀλληλούϊα. Ὅτι εἰς τὸν αἰῶνα τὸ ἔλεος αὐτοῦ, Ἀλληλούϊα. Τῷ στερεώσαντι τὴν γῆν ἐπὶ τῶν ὑδάτων, Ἀλληλούϊα. Ὅτι εἰς τὸν αἰῶνα τὸ ἔλεος αὐτοῦ, Ἀλληλούϊα. Τῷ ποιήσαντι φῶτα μεγάλα μόνῳ, Ἀλληλούϊα. Ὅτι εἰς τὸν αἰῶνα τὸ ἔλεος αὐτοῦ, Ἀλληλούϊα. Τὸν ἥλιον εἰς ἐξουσίαν τῆς ἡμέρας, Ἀλληλούϊα. Ὅτι εἰς τὸν αἰῶνα τὸ ἔλεος αὐτοῦ, Ἀλληλούϊα. Τὴν σελήνην καὶ τοὺς ἀστέρας εἰς ἐξουσίαν τῆς νυκτός, Ἀλληλούϊα. Ὅτι εἰς τὸν αἰῶνα τὸ ἔλεος αὐτοῦ, Ἀλληλούϊα. Ὅτι ἐν τῇ ταπεινώσει ἡμῶν ἐμνήσθη ἡμῶν ὁ Κύριος, Ἀλληλούϊα. Ὅτι εἰς τὸν αἰῶνα τὸ ἔλεος αὐτοῦ, Ἀλληλούϊα. Καὶ ἐλυτρώσατο ἡμᾶς ἐκ τῶν ἐχθρῶν ἡμῶν, Ἀλληλούϊα. Ὅτι εἰς τὸν αἰῶνα τὸ ἔλεος αὐτοῦ, Ἀλληλούϊα. Ὁ διδοὺς τροφὴν πάσῃ σαρκί, Ἀλληλούϊα. Ὅτι εἰς τὸν αἰῶνα τὸ ἔλεος αὐτοῦ, Ἀλληλούϊα. Ἐξομολογεῖσθε τῷ Θεῷ τοῦ οὐρανοῦ, Ἀλληλούϊα. Ὅτι εἰς τὸν αἰῶνα τὸ ἔλεος αὐτοῦ, Ἀλληλούϊα.
-----

Dagens böneämne: Libyens folk

Kommentarer
Postat av: Lars

Yup det tycker jag är en suverän tanke hos dom ortodoxa att man tonsatt och sjunger bibelns psalmer.En del av deras musik är helt suverän och vissa sånger/psalmer har överlevt ända sedan bysantinsk tid. man kan undra vad våra vikinga tida förfäder tyckte om psalmerena i Hagia sofia, jag tror dom blev rätt imponerade :)



http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4ringagardet

Postat av: Lars

ojdå länken fungerar inte men man kan läsa om väringagardet på wikipedia om man vill.

Postat av: Alma-Lena

Lars: Jo, ortodox kyrkomusik är häftig. Absolut att vikingarna som tjänade i «Miklagård» blev imponerade, de tog ju också med sig tron hemt till Norden efter fullgjord tjänst. De fick med sig andra vanor också, som snygga skäggfrisyrer, sidenkläder och bastubad. Jag hoppas vi i himmeln sedan får se hur en gudstjänst i Hagia Sofia var. Vassilis Boulonassos, han med favoritprogrammet Alltid på en söndag, hade en serie om Bysans i november 2002 som var underbar. Det var mycket kyrkomusik förstås. Hoppas den kommer i repris någon gång.

2011-03-15 @ 18:45:41
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0