Ewa-kurs: Den röda tråden

Den röda tråden i helgens kurs är balans. Ewa lät alla rida liknande rörelser för att illustrera olika saker med hur de olika ekipagen tog sig igenom rörelserna. En av dem var piruetter. Men först fick jag och Chateau gå på en volt i balans medan jag skulle känna efter hur Chateaus bakben sattes ner under oss. Efter det bad Ewa mig att vifta lite med fötterna och vingla lite emd mina ben, då såg åskådarna, och jag kände, tydligt hur vingligt det blev. Min häst som vanligtvis går på lina som en modell på catwalken bredde ut bakbenen och volten blev ett oregelbundet serpentinspår.



Här balanserade volter.




Här "trampar hon utanför linan" när jag viftar med fötterna.

Balansen påverkas alltså enormt mycket mer än man tror av minsta lilla rörelse. Jag tränar olika balans-och smidighetstekniker och det stärker verkligen ridningen. Yoga, qi-gong och Pilates eller liknande är något för varje ryttare tror jag. Med styrka i bålen och god balans blir det lättare med kroppskontrollen också när man rider. En enkel och effektiv teknik och ett träningsprogram anpassat för ryttare finns i boken Dansa med hästar. Boken kan jag rekommendera även i övrigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0