Lördagkväll

Fick med mig en fotograf till stallet i dag, min Tomppi som av någon anledning alltid får bilar med "raggarstyrning" så han kör gärna förbi stallet en lördagkväll.

Nu är Chateau helt bra i andningen så jag har börjat rida ett pass om dagen. Hon måste förstås fortfarande äta sin medicin men när hon får den kan man inte ens gissa hur sjuk hon var för två veckor sedan. De är ju utehästar nu och det gör att det inte gör så mycket att hon äter mycket Mash just nu, hon hade nog blivit tunn utan den.

De har fri tillgång till mat, hagen full med hösilage, men konstigt nog har hon inte blivit speciellt tjock, dels tar utelivet energi och säkert tillfrisknandet i sig också, men sedan äter hon inte oavbrutet när hon alltid har mat hos sig. Det lustiga är att när man flyttar om silaget lite i hagen ska de genast äta och trots att hagen är full av silage bestämmer Majan som vanligt när Chateau kan få äta. De är rara och fast de bara är två stycken kan man ändå lära sig så mycket om hästars sociala liv av att studera dem.

Nu är Chateau lite stel och igår snubblade hon till rejält i början av ridturen men som hos alla hästar går konditionen inte ner speciellt mycket under viloperioder och hon blir inte flåsig även om hon kanske svettades mer på skogsturen igår än hon skulle ha gjort för några veckor sedan på en lika lugn tur.

Ikväll red jag på banan, vår ridbana ser nu ut som Scandinavium under Göteborg Horse Show med två av Ingas sons många bilar som rundningsmärken. Det blev mest böjd på rakt spår och öppna och sluta och växling trav galopp.

Hon var inte i toppform förstås men var inte heller snubblig som igår. Hon börjar bli lik sig, min underbara ridhäst. Tomppi fotade och filmade och på filmen såg jag att hon rör sig mjukt och fint igen-skönt!






En sak är inte så kul med sommaren och nu har eländet börjat; myggsprej på!



Chateau älskar inte kalla duschar mot juvret men sedan får hon vara ifred i hagen medan nattsolen skiner och skuggorna blir långa.


Kommentarer
Postat av: Johanna

Kul med bilder :)

2011-05-15 @ 09:28:12
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Alma-Lena

Jo, jag passar på när en villig fotograf anmäler intresse. Man blir nog lite sån av att rida som vi gör, vill liksom analysera varje steg man rider. Sedan var det så fint ljus i går, då måste man passa på!

2011-05-15 @ 13:23:10
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0