Alla Helgons dag

Helgon finns det många av, det beror på att de första kristna förföljdes hårt av makthavarna i romarriket som då räckte kring hela Medelhavet fram till Indien och i stort sett hela Europa förutom nuvarande Ryssland och Norden. Många blev martyrer och sedan helgonförklarade. Våra namnsdagar var från början en helgonkalender som fick ett helgons namn på dess dödsdag som 7 oktober för Birgitta och 13 december för Lucia.

Men förföljelserna var så hårda under de kristnas första århundraden att årets 365 dagar snabbt blev upptagna även om man hade flera namn, upp till 40 för en enda dag. Därför kom Alla Helgons dag till. När Kejsar Konstantin gjorde kristendomen till Romarrikets statsreligion gjordes Pantheon i Rom om till kristen helgedom och man bar då, den 1 november, in reliker från en mängd helgon utan egen helgondag till kyrkan då blev 1 november fastställd som Alla Helgons dag.

Sedan dess minns vi alla dessa helgon utan egen dag Alla Helgons dag. Dagen efter, 2 november, firas Alla Själars dag då man minns avlidna anhöriga oavsett om de var helgon eller missdådare. Nu firas Alla helgon och Alla själar närmaste helg efter 1 november i Sverige eftersom Gustav III tog bort en mängd helgdagar som drog den svenska allmogen från arbetet.

Därför firar vi nu Allhelgona denna helg. Mest är det nog en gravsmyckningshögtid då vi minna våra kära som lämnat oss med ljuständning och släktmiddagar. Här hemma hos oss fick mor och far oväntat bilder av längesedan döda anhöriga av en släkting som de inte visste om fanns när de gick på affären häromdagen. Hon var släkt genom farfars farfar och det var bilder på honom och hans barn och barnbarn mina föräldrar fick tillgång till. Kul i dessa tider.

Annars har vi gjort som alla andra; tänt ljus på kyrkogårdar och munnits de som funnits före oss och tänkt på det ljusa hoppet som bär igenom sorgens mörka landskap.

Jag firar nu helgens ingång med en Bach-kantat uppförd för första gången 25 november 1731 i Leipzig. Texten handlar om den fest som väntar efter graven. Wachet auf, ruft uns die Stimme=vakna rösten kallar oss.


Kommentarer
Postat av: Lars

Ja största helgdagen på kyrkogårdarna vi har städat planterat och donat hela förra veckan :) hoppet brinner för både mindre goda och helgon det är väl vad alla ljusen och bönerna visar. ska till kyrkogården i kväll och ta lite bilder (lovade arbetskompisarna) läst i i tidningen att skogskyrkogården i stockholm förväntade sig 20.000 besökare i helgen..fin musik visste inte att alla helgons / själars dag gick så långt tillbaks,intressant.



vet inte om denna länk fungerar om skogskyrkogården på alla helgons dag, testar :



http://www.youtube.com/watch?v=6G7xYlMl3VU



2011-11-05 @ 07:15:16
Postat av: Alma-Lena

Lärde mig detta om Pantheon av den alltid lika påläste Lex den rätta Alla Helgons dag. Det var ett underbart program, som vanligt: http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=2485



Men våra svenska seder på kyrkogården är rätt moderna, 1930-tal sägs det, och jag älskar dem. Aldrig saknar jag mitt dödgrävande mer än denna helg.



Nu är jag dessutom 35 mil från Poikkijärvi och det är lite tråkigt. Att gå på Kiruna och Poikkijärvi kyrkogårdar när skymningen sänker sig dessa dagar är som att gå i ett hav av ljus, ännu mer än det var där på Skogskyrkogården i klippet(som fungerade utmärkt).



Hoppas jag kan få se dina bilder sedan!

2011-11-05 @ 09:14:28
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Johanna

Tända ljus för de döda...jag kommer mig inte riktigt för..kanske man kan tända ett ljus hemma istället...

2011-11-05 @ 14:45:02
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Lars

Kommer lite här Alma bilder jag sparat ..och mer ikväll på ljusen.



http://s1180.photobucket.com/albums/x409/larsnilsson1/Raus1/

2011-11-05 @ 14:57:40
Postat av: Lars

Här har vi resultatet av kvällens nattvandring på kyrkogården :) det var mycket folk och kyrkan var öppen en präst som höll ställningarna och släppte in folk för dom som ville sitta en stund eller tända ljus där inne.svårt att ta bilder så det blir bra på natten och med levande ljus men några blev hyfsade.



http://s1180.photobucket.com/albums/x409/larsnilsson1/

2011-11-05 @ 18:24:33
Postat av: Alma-Lena

Johanna: Att tända ljus hemma är väl jättebra tycker jag. De kära finns ju hos oss som älskar dem och inte på någon plats på jorden längre.



Lars: Underbart fina bilder, du har en så vacker arbetsplats. Den där graven med hjärta på var söt. Det var fint för mig att få se upplysta kyrkogårdar trots min exiltillvaro.

2011-11-06 @ 18:23:17
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0