En köpfri dag

Underbar bild från käre Lars

Lördag 26 november är årets köpfria dag.

Buy Nothing Day uppmärksammades för första gången i Vancouver 1992.l Valet av datum - den sista lördagen i november - har att göra med att julhandeln brukar starta då.l Avsikten är att protestera mot konsumtionshetsen.


Gör något roligare än att shoppa! Läs till exempel om familjen som hade ett köpfritt år här. Själv ska jag roa mig med ett online-seminarium om Diderots La Religieuse och Micromégas, en Sci-Fi-saga av Voltaire. Ja det finns typ en miljon saker som är roligare än att shoppa, eller hur?






Kommentarer
Postat av: Lars

vill minnas när jag städade på stycknings firma att dom sa att 1/3 av års produktionen såldes runt jul. Det är nog likadant i andra affärer, en bild jag såg för några år sedan som fastnat i sinnet:



http://www.buynothingchristmas.org/images/resources/posters/2004/where_did_I_say.jpg



Är inte motståndare till jul i sig själv men kan förstå kritiken när det blir jäkt stress och shopping hysteri.

Postat av: Alma-Lena

Lars: Helt underbar bild! Ska försöka lägga ut den här.



Nu drar jag tvärtom ner på sådant. Jag älskar att vara motvalls kärring och advent är ju en fastetid inte en stressa ihjäl sig-tid.

2011-11-26 @ 13:44:47
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Lars

Kul du gilla den Alma :) ja för mig är helgerna också vilo dagar inte shopping har läst i tidningarna att folk håller i sina pengar i dessa kristider och det får en och annan beslutsfattare att flämta efter luft som tydligen tror att vi ska konsumera oss ur krisen ;)

2011-11-26 @ 15:39:31
Postat av: Alma-Lena

Lars. Jo, de tror att jordens resurser är oändliga. De har inte fattat att allt, precis allt är naturprodukter.

2011-11-27 @ 00:22:07
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Linda

Hej! Jag tänkte skicka mail åt dig men tror inte jag har din mailadress. Kanske du kan skicka den åt mig?

adressen är mitt för & efternamn ihopskrivet med små bokstäver följt av [email protected]

Är för paranoid för att skriva ut hela mailadresser på nätet, det brukar resultera i så mycket skräppost!



Och JA, det finns verkligen roligare saker att göra än att shoppa! Gick igenom det största shoppingstråket här i Wellington häromdan i jakt på några nödvändigheter, men det är ju inte alls nå kul. Gallerior är de samma i alla städer.



Nu ska jag packa mina väskor inför morgondagens äventyr.

2011-11-27 @ 09:50:36
Postat av: Lars

Sant Alma tror att makthavare hade bättre koll på det förr att man fick se hur mycket skörd det blev i ladorna innan man gav sig på bygg projekt och annat samhälls bygge. Det var ju en samhällssyn som höll i flera 1000 år att inte arma ut naturen och skog det skulle finnas något till nästa år och nästa generation idag verkar det vara mycket rovdrift genom stor företag och lånade pengar. En gamal minnes tavla på latin som godsherren Sigvard grubbe satte upp på torups gods tycker jag är tänkvärd :



Då arvegods har beskärts eferkommande av förfäder, vilka haft blott en enda omsorg, den att vilja gagna de sina, tillhör det oss att med samma nit söka bevara vad vi fått mottaga På detta sätt må vi gagna oss själva och de våra. Med omsorg har jag återställt de gamla byggnaderna. Även har jag byggt nya torn och allt som synes värt att tagas i skärbeskådande, har av mig blivit ordnat med omsorgsfull flit. Och i, mina efterkommande, vilka ni än månda bliva, söken bevara,vad i haven fått. Bättre att bevara än att vilja skapa nytt. Leven, efterkommande, i endräktigt sinne, i broderlig kärlek och såsom ni bäst kunnen,älsken gud.Till tacksam hågkomst av mina föräldrar, åt efterkommande och eftervärld om någon bliver.Sigvard grubbe.



i dag i kapitalismens paradis är allt nytt bra får vi höra sen byggs det radon / mögelhus medans det finns äldre hus som fortfarande står efter flera hundra år ja tusen till och med, att försöka skärskåda vad som är hållbart inte tidens melodi liksom ;) men har ett hopp om förändring..

2011-11-27 @ 13:14:26
Postat av: Alma-Lena

Linda: Du har brev att vänta-och du har så rätt om shoppinggallerior-hur kan folk vara så intresserade av att shoppa utomlands, just där är ju allt precis som hemma.



Lars: Visst har det blivit ett helt bakvänt tänk sedan industrialismens mentala genombrott. Först när industrialismen kom var folk i princip fortfarande hushållande jägare, samlare och jordbrukare mentalt och det var bättre för naturen. Men från slutet av 1800-talet började rovdrift på människor, djur och natur äta sig in i huvudet på folk också. En livsfarlig utveckling för skapelsen.

2011-11-27 @ 17:10:44
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Alma-Lena

Linda: Du har brev att vänta-och du har så rätt om shoppinggallerior-hur kan folk vara så intresserade av att shoppa utomlands, just där är ju allt precis som hemma.



Lars: Visst har det blivit ett helt bakvänt tänk sedan industrialismens mentala genombrott. Först när industrialismen kom var folk i princip fortfarande hushållande jägare, samlare och jordbrukare mentalt och det var bättre för naturen. Men från slutet av 1800-talet började rovdrift på människor, djur och natur äta sig in i huvudet på folk också. En livsfarlig utveckling för skapelsen.

2011-11-27 @ 17:31:19
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0