Judas besvikelse och Maria Magdalenas generositet III

Rogier van den Weyden målade Jesu nertagande från korset med Josef av Aramitea och Nikodemus, präster och Jesus-troende i Sanhedrin(stora rådet) närvarande. Det är de rikt klädda männen på bilden.



Judas, vet vi ju alla, säljer Jesus för trettio silverpenningar. Men vi tänker kanske inte på att Judas var en skriftlärd. Det var alla Jesu lärjungar. Ingen judisk pojke kom undan sin Bar Mitzva. Vid tolv års ålder skulle de visa att de kunde lagen och profeterna i stort sett utantill. Jesu lärjungar var nog dessutom mer intresserade av skrifterna än genomsnittet judar. Judas förstod alltså direkt vad som var på gång när Jesus red in på åsnan och folk sjäng och ropade Hosianna. Han visste att profeten Sakarja cieterades och han visste vad som stod längre fram i texten:

"Sedan sade jag till dem: ”Om ni tycker att det är rätt, så ge mig min lön – låt annars bli!” Då vägde de upp trettio silverstycken åt mig. Herren sade till mig: ”Kasta dem till smältaren, denna härliga summa som de anser mig värd.” Och jag tog de trettio silverstyckena och kastade dem åt smältaren i Herrens hus."

Naturligtvis förstod Judas symboliken i att han erbjöds 30 silverpenningar av prästerna. Både Sakarja och Jeremia hade talat om just den summan. Prästerna förstod det naturligtvis också, de ville ju döma Jesus till döden på grund av intåget i Jerusalem och att Jesus inte bett barnen sluta sjunga Hosianna inne i templet. Att låta dem sjunga så var ju att erkänna sig som Gud själv-en hädelse. En del av prästerna var säkert hånfulla, men vissa trodde i smyg, till exempel Josef från Aramitea som gav Jesus sin gravplats.


 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0