Fastemusik för öron i behov av vila

Nu har det varit tyst för länge på barockfronten. Bach H-mollmässa blir jag aldrig färdig med, musik för fastans eftertänksamma dagar och för öron som hört för mycket under veckan som gått.

Och så en text som påminner om fastans innebörd:

Jesaja 58:4 -9

ni fastar under bråk och gräl
och skändliga slagsmål.
Som ni fastar i dag
blir inte er bön hörd i höjden.


Är det en sådan fasta jag vill se:
en dag då man späker sig,
hänger med huvudet som ett strå,
ligger i säck och aska?
Kallar du det fasta,
en dag som behagar Herren?


Nej, detta är den fasta jag vill se:
att du lossar orättfärdiga bojor,
sliter sönder okets rep,
befriar de förtryckta,
krossar alla ok.


Dela ditt bröd med den hungrige,
ge hemlösa stackare husrum,
ser du en naken så klä honom,
vänd inte dina egna ryggen!


Då bryter gryningsljuset fram för dig,
och dina sår skall genast läkas.
Din rättfärdighet skall gå framför dig
och Herrens härlighet gå sist i ditt tåg.


Då skall Herren svara när du kallar,
när du ropar säger han: "Här är jag."
Om du gör slut på allt förtryck hos dig,
hot och hån och förtal

Dagens fastetips: Skriv till UD om att pastor Jean ska garanteras säkerhet. Han har nu torterats hela natten i kongolesiskt militärfängelse, men blivit fritagen i morse och lever ännu. Fortsätt också be för hans svåra situation, om du är lagd åt det hållet.

 

 

Här kommer kyrie-satsenav Bach h-mollmässa framförd av Collegium vocale under Philippe Herreweghe:

 

 


Kommentarer
Postat av: Lars

Läste följande i SVD i dag och funderade i mitt sinne på hur gud ser på denna arrogans och högmod.



http://www.svd.se/naringsliv/nar-folket-drunknar-badar-makten-i-pengar_6877605.svd



Tror dessa maktens herrar kommer att få känna på "the big smisk" från herren sebaot.

2012-02-26 @ 20:34:30
Postat av: Minerva

Sant! H-mollmässan blir man aldrig klar med. Bach blir man aldrig klar med!

2012-02-27 @ 07:36:56
URL: http://minerva.bloggsida.se
Postat av: Alma-Lena

Lars: Förskräckande, men tyvärr inte förvånande, läsning. Du har rätt, som vanligt!



Minerva: Ja, man kan tala om musik med lång hållbarhet där.

2012-02-27 @ 20:43:07
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Lars

Som jag ser det Alma tror jag att kristus går mot en lysande seger ;) om hans lärljungar vill leva evangeliet dela sitt bröd och tak med fattiga och sjuka som du ju vet gör vissa politikerna sitt bästa i dessa dagar att avsäga sig ansvar för dessa människor även här i sverige.



Rätt intressant när man läser lite historia här nere hos mig finns ett litet fiske samhälle söder om Helsingborg som heter Råå på 1800-talet hadde detta lilla samhälle flera avdelningar frälsningssoldater,baptistkyrka,sv kyrkan osv ett litet samhälle på knappt 1000 pers man tog hand om varandra ingen skulle behöva frysa eller svälta ihjäl långt innan det fanns någon social förvaltning kristen tro var fakta i vardagen och liv och jag tror det var en av orsakerna att kyrkorna var fulla.

2012-02-28 @ 02:05:18
Postat av: Alma-Lena

Lars: Du har så klart helt rätt. En kristendom som märks drar till sig människor. Så var det du och jag kom till tro, det finns ingen genväg där snygg retorik räcker.

2012-02-28 @ 09:35:20
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0