Fasta II

icke pinfärsk men icke desto mindre inspirerande affisch

Fastan är också en tid att vrida orättvisor rätt. Dagens fastetips är att fundera över hur jag kan sätta käppar i Grottekvarnens hjul i år?  Att bojkotta skönhetsprodukter och annan lyx för att ge så mycket som möjligt till biståndsorganisationer är ju en fin idé, men ett slag i luften för mig som av kosmetika köper tvål och extrapris-schampoo när det gamla är slut och tar till saltvatten och ättika i glappen mellan den gamla flaskan och den nya. Då är det ju lätt att ädelt "avstå" , ungefär som när Pippi försmäktade utan snus på en ö fast hon inte snusade.

I vårt hushåll handlas nästan bara mat så det blir helt enkelt enklare mat undr fastan, mycket soppor och bara Elis äter kött pga sina allergier. Inget godis för vuxna; ostar, fika på stan och liknande är förstås bannlyst nu. Men barn ska aldrig fasta enligt katolska kyrkan och mig, så de får sitt lördagsgodis som vanligt.

Det som stör mig lite med detta är att det är lätt att det blir någon slags egofixerad hälsosatsning; det är ju inte fel på något sätt,  några medlemmar i hushållet behöver för hälsans skull förlora några gram fett. Ändå känns det inte som fastans syfte i första hand att övergödda svenskar ska bli modernt slanka. Men av vilken orsak man än gör något så är det förstås bra om vår överkonsumtion minskar så andra som svälter får sitt nödtorft.

Så om jag ska vara konkret med mig själv och en del av mina kära följare; låt oss SLUTA oja oss över den där extra kakan eller godsiet som slank ner. Låt det slinka ner men i stället för att ta ett extra träningspass för X antal kronor, betala vad godisbiten kostade, plus lite till, åt en biståndsorganisation, exempelvis denna matkasse. Då gör vårt dåliga samvete åtminstone någon nytta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0