Filmtips för hästnördar

Inspirerad av Jessica som sett en hästfilm hon gillade fick jag för mig att skriva om hästfilmer som kan förgylla dessa kalla dagar.

Först ut kommer Winky, den lilla kinesiska flickan som flyttar till Holland och träffar självaste St. Nikolaus häst, det finns två filmer om henne, vad jag vet, och jag och barnen gillar dem skarpt, fast de gråter inte lika mycket som jag på slutet. Nej, de är inte sentimentala eller tragiska filmer-men jag är nu från Tornedalen och då gråter man som svar på alla slags sinnesrörelser-glädje såväl som sorg.

Första filmen heter Winkys hemlighet och den andra Winky och jakten på den försvunna hästen

 

Black Beauty, däremot, är en film där hela famlijen gråter på slutet. De minsta har inte sett den ännu, för den är nästan för tuff ibland när den berättar om det slitsamma livet i London för en droskhäst och hans vänner, både hästar och människor. Bygger på boken av Anna Sewell, och har inget gemensamt med ungdomsserien som gick när jag var barn, med samma namn.

 


Kommentarer
Postat av: tush

Två riktigt bra filmtips, tack :)

2012-02-06 @ 17:28:52
URL: http://www.filmkritikerna.se/filmtoppen

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0