Gammal musik i ung stad


Återvändarna Heinavanker missar jag aldrig. Denna körensemble från Estland har besökt Kiruna och Kalix många gånger och jag har hittilss inte missat ett enda framträdande. Jag hade tur denna gång när jag skulle prata flyktingpolitik i Kiruna visade det sig vara musikarrangemang både torsdag och fredag.


Heinavanker från Estland sjunger gammal runosångsliknande sånger som kallas "regilaul", väckelserörelsernas barockkoraler, men även medeltida kyrkomusik. De har också en stor del av renässanskompositören Thomas Tallis kompositioner på sin repertoar.



Denna gång var kören föryngrad sedan sist och de sjöng inte en enda sång av Thomas Tallis, men det var ändå en underbar musikalisk tidsresa. Hoppas kunna visa lite från konserten här, men tills dess jag fixat det får ni njuta av Oh, Aadam sinu essitus som de också sjöng i Kiruna i fredags:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0