Söndagens evangelium


På söndagar får man vara ute med hunden så länge man vill utan att se på klockan, ja man får leva lika bekymmerslöst som en hund en hel dag varje vecka

När jag läste litteraturvetenskap valde jag Stina Aronssons novellsamling Sång till polstjärnan som utgångspunkt för min uppsats som jag kallade "Söndagens evangelium", en analys av Aronsons lovsång till vilan och livets röda dagar. Ingen kan som Aronson beskriva den samlade vällusten hos en grupp tvätterskor som tar rast från sitt slit i gröngräset under ett träd för att dricka kaffe. Ingen kan som hon lovsjunga konsten att göra ingenting för en stund eller en hel vecka. Genom hela novellsamlingen går en bokstavligen röd tråd, färgen rött som i våra almanackor betecknar vilodagen.

Samlingens sista novell, "Sång till Passålke" handlar om en gammal same som tar en årlig sabbatsvecka vid Passevare/Bássivárri (det heliga berget) och hur denna vila från allt ger honom livsmod och styrka för livets mångahanda. Söndag på samiska heter Bassi=helig vilket också är grundordet för det nordiska ordet helg. Jag tycker det är ett bra ord. Vi ska hålla vilan helig och fredad från intrång.

Jesus kom för att ge oss ett milt ok och en lätt börda, han predikade evangelium som betyder glatt budskap eller goda nyheter. Han kom för att vi genom honom skulle bli fria, våga ta oss en kaffe under trädet, en sabbatsvecka borta från allt, en vila varje vecka då tiden får komma som den vill och gå i sinom tid. En dag för att bara vara, så som det var i början och som det blir en gång.

En kollega vill alltid berätta om allt han åstadkommit på helgen. Det är en trogen bloggföljare och det är mycket för honom, och sådana som han, jag och Stina Aronson skriver: "tänk på vilodagen så att du helgar den". En dag i veckan kan vi få vara himmelskt fria från tidspassning och måsten. Den sorts människa som jag och min kollega är har svårt för att tro att jorden kan snurra utan oss. Att huset kan stå ostädat en dag, att barnen kan få äta färdiglagade hamburgare en dag i veckan utan att riskera allvarliga men, att livet får avnjutas var sjunde dag.

Det är därför, tror jag, vilan har fått sitt eget bud, så sådana som vi åtminstone vilar eftersom det är en plikt. Så att även de duktighetsneurotiska får känna av den lätta bördans evangelium: Söndagens evangelium.


På söndagen får man vara fri som detta svanpar en tidig morgon i Björkfors

Kommentarer
Postat av: Lars

Dom orden behövs verkligen i vår sönderstressade värld, där arbete och karriär blivit gud för somliga.

2012-05-14 @ 16:38:15
Postat av: Alma-Lena

Lars: Tack! Ja, jag behöver sannerligen de orden just nu.Stina Aronson tål alltid att läsas men just nu känns hon mer aktuell än någonsin för mig.

2012-05-14 @ 17:57:37
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Bråddjup

Ja här finns mycken klokskap att hämta för alla stackars stressade människor av i dag. Svårt att hålla vilodagen i helgd då alla affärer etc håller öppet även på söndagar nu för tiden. Söndagen har istället blivit dagen då man ska hinna med allt man inte hunnit med under veckan.

2012-05-15 @ 21:09:35
Postat av: Alma-Lena

Bråddjup: Ja grottekvarnen behöcer kontinuerlig matning, men då tänker jag att det är dags att vi säger stopp, Grotte får klara sig utan barnablod och muskelkraft-iaf min.

2012-05-16 @ 10:50:49
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Alma-Lena

Bråddjup: Ja grottekvarnen behöver kontinuerlig matning, men då tänker jag att det är dags att vi säger stopp, Grotte får klara sig utan barnablod och muskelkraft-iaf min.

2012-05-16 @ 11:20:07
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Lars

Får bjuda Herr och fru bråddjup på en tolkien pärla jag fann på nätet, musiken och texten kommer delvis att vara med i "the hobbit" i december :)



http://www.youtube.com/watch?v=zfQOOuG6q0c&feature=related



Kungen som i slutet av sången återvänder till sitt rike och hall misstänker jag vi alla känner till ;)Tolkien brukar ju skriva om kampen mellan ljus och mörker och det är inte så svårt att se var han hämtade sitt stoff ifrån för sina berättelser (tycker lars) :)

2012-05-16 @ 17:55:33
Postat av: Alma-Lena

Lars: Tack för klippet. Ja, du har rätt, Tolkien var ju vän med CS Lewis och dessutom varmt troende katolik. Precis som du hyste en han en vurm för medeltiden och fornnordiska språk och visst syns hans olika inspirationskällor tydligt i allt han skriver. Me like!

2012-05-18 @ 11:28:49
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Lars

:)

2012-05-18 @ 13:00:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0