Distraktioner -om att sila mygg och svälja kameler

 
Elva som får mig att tänka i tacksamhet på min vän som dog i somras
 
Av de kära nådevalparna hos Godzdogz, som ni finner en länk till här intill, lär jag mig att november är en månad för att minnas de döda och tänka på evigheten i katolska kyrkan. En månad för requiem och allvarsamma bibeltexter. Bekymmerslösheten är en sida av det kristna myntet, men det finns allvar också. Man ska inte slarva med livets gåva, inte slösa bort den med att längta efter äventyr och uttråkat leta efter meningslösa tidsfördriv utan se allt det vackra vi fått och tacksamt leva och uppleva livet.
 
Söndagens text handlar om distraktioner som får oss att glömma det viktiga. Själv är jag den som glömmer och missar och tappar bort saker jämt, nu senast hittar jag inte min fina vassa hovkniv efter flytten. En värdelös billig oslipbar sådan gjorde mig näst intill galen igår när jag skulle fixa hovarna på mina älsklingar. Nåja, Smilla får i alla fall tränas i att få pedikyr.
 
Smilla som får mig att i tacksamhet tänka på hennes döda mormor Cielona
 
Jag hoppas förstås att de distraktioner som varnas för är helt andra än ren glömska. Jag tror det handlar om att det är så lätt att göra helt perifera saker till centrala och viktiga sanningar. I det amerikanska presidentvalet var en mängd KRISTNA pastorer olydiga och pläderade för republikanerna och mot demokraterna i predikstolarna. I detta världens äldsta sekulära land är detta förbjudet.Pastorerna gjorde det helt medvetet för de hatar verkligen Obama och statlig styrning på alla områden; från sjukvård till vapenbegränsing. Det enda de tycks godkänna är en nationell armé, den stöder de helhjärtat i alla lägen.
 
De hatar Obama av många orsaker, de vågar förstås inte nämna hans hudfärg, naturligtvis är det en viktig orsak, men det de själva nämner är sjukvårdsreformen-så nästan alla medborgare i USA ska kunna få sjukvård även om de tillhör den skara av ca 40 miljoner personer som saknar försäkring på annat sätt- i stort sett alltid pga av arbetslöshet och fattigdom.
 
Dessa pastorer kallar sig kristna och vill absolut inte hjälpa den fattige via skattsedeln. De vill gärna hjälpa den fattige om de själva kan styra till vilken specifik fattig hjälpen ska gå och om de då dessutom kan få skatteavdrag för sin "generösa" gåva är det toppen. Jag undrar hur de tänkte där. Om man bara betalar skatt till försvaret och då sedan ska få avdrag på denna lilla summa för att man hjälper någon trevlig och tacksam fattig, hur ska då det heliga försvaret betalas?
 
De nämner med darrande röster (patos är den viktigaste retoriska metoden enligt amerikanska pastorer i allmänhet) hur Obama är för samkönade partnerskap och inte vill avskaffa den fria aborten i landet. Tiil saken hör att presiedenten enligt USAs konstitution inte KAN ändra på äktenskapslagstiftning eller abortlag, men ska man ge argument som får miljontals gudstjänstbesökare att svälja kameler i elefantstorlek gäller det att hitta några mygg att sila.
 
Jag måste säga, fast detta verkar vara att peka finger åt ett håll som inte berör mig själv särskilt mycket, att detta silande av mygg och sväljande av kameler är troligen den distraktion som är värst när det gäller livet. Fast visst berör det mig mycket. Ger jag verkligen på riktigt så mycket av min tid och mina pengar så att en utjämning kan ske?
 
Dessutom är det faktiskt mina syskon som står där i predikstolarna. De säger ju sig vara kristna och då får jag väl tro dem och då är det plötsligt väldigt mycket min angelägenhet. För jag ska ta vara på min broder och jag vill inte heller vara med om att stå där tyst så folk tror att jag samtycker med rasistisk och egoistisk galenskap i kristen dräkt.
 
Det här gäller också de fåntrattar som påstår sig stå för kristna värderingar här hemma i Sverige, SD är ett aktuellt exempel. De säger sig vara för kristendom och en kristen kultur och inbillar sig att denna helt kosmopolitiska rörelse som den arameisktalande juden Jesus från den romerska provinsen Judéen startade för tvåtusen år sedan skulle stödja paroller om att hålla Sverige svenskt.
 
I beg to differ! Kristendomen har aldrig stått för och kommer aldrig att stå för rasism, snålhet mot de fattiga, nationalism eller böghat. Det finns de som kallat sig kristna som missupfattat budskapet, men de har fel. Älska din nästa som dig själv och gör mot andra som du vill att de ska göra mot dig, stämmer faktiskt inte på en fläck med rikas ovilja att betala skatt till allmän välfärd och vitas ovilja att låta människor från "fel" delar av världen ta plats i samhället.
 
Här följer en underskön medeltida gregoriansk hymn illustrerad av en våldsam medeltida målning om domens dag, vredens dag/dies irae, för jag känner mig ARG och denna målning handlar om det som Jesus själv sa var det livsviktiga:
 
’Kom, ni som har fått min faders välsignelse, och överta det rike som har väntat er sedan världens skapelse. Jag var hungrig och ni gav mig att äta, jag var törstig och ni gav mig att dricka, jag var hemlös och ni tog hand om mig, jag var naken och ni gav mig kläder, jag var sjuk och ni såg till mig, jag satt i fängelse och ni besökte mig.’ Då kommer de rättfärdiga att fråga: ’Herre, när såg vi dig hungrig och gav dig mat, eller törstig och gav dig att dricka? När såg vi dig hemlös och tog hand om dig eller naken och gav dig kläder? Och när såg vi dig sjuk eller i fängelse och besökte dig?’ Kungen skall svara dem: ’Sannerligen, vad ni har gjort för någon av dessa minsta som är mina bröder, det har ni gjort för mig.’

Sedan skall han säga till dem som står till vänster: ’Gå bort från mig, ni förbannade, till den eviga eld som väntar djävulen och hans änglar. Jag var hungrig och ni gav mig inget att äta, jag var törstig och ni gav mig inget att dricka, jag var hemlös och ni tog inte hand om mig, jag var naken och ni gav mig inga kläder, sjuk och i fängelse och ni besökte mig inte.’ Då kommer också de att fråga: ’Herre, när skulle vi ha sett dig hungrig eller törstig eller hemlös eller naken eller sjuk eller i fängelse och lämnat dig utan hjälp?’ Då skall han svara dem: ’Sannerligen, vad ni inte har gjort för någon av dessa minsta, det har ni inte heller gjort för mig.’ Dessa skall gå bort till evigt straff men de rättfärdiga till evigt liv.”


Kommentarer
Postat av: Bråddjup

Klokt, välformulerat och träffsäkert som alltid.
Kärlek och respekt!

2012-11-21 @ 22:49:13
Postat av: Alma-Lena

Tack!

2012-11-22 @ 20:36:06
URL: http://barockbloggen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0