Pause à Nice

Under veckan som varit har jag varit i Nice och där firades La Toussaint (Allhelgonahelgen) från 1-5 november. Det blev alltså myckt lugnt eftersom alla måsten i form av teater, muséer och liknande hade stängt. Det var precis vad jag behövde. Många långa promenader i gamla stan och längs stranden nedanför den berömda Promenade des Anglais blev det i stället.
 
 
När jag kom var det storm och regn och den höll i sig till La Toussaint. Det var så skönt att vara ensam på stranden i stormen och uppleva Bretagneväder i sydligaste Provence. Kläderna som dög hemma var perfekta där i stormen. Lägg märke till det fortfarande azurblå vattnet, trots det mulna vädret. Jag förstod varför det heter Côte d'Azur.
 
  Först när stormen var över svallade vågorna farligt höga i flera dagar. Förutom receptionisten på l'Hôtel Normandie fanns inga människor ute att småprata med så TVn blev mitt sällskap.Så det blev mycket tid till att bada i franska med hjälp av TV-program de första dagarna. Jag som aldrig ser på TV blev helt kär i kanalen ARTE.
 
ARTE är som kunskapskanalen+ riktiga dokumentärer +jättebra filmer och TV-serier utan reklam. Kan du inte franska så finns ARTE på tyska också, klicka på tyska på hemsidan jag länkade till. Det enda som är minus med kanalen är att allt dubbas, textning förekommer endast i undantagsfall. Men det är ju snarare en tillgång för mig så jag får boosta franskan, men det är inte lika kul när man bara ser på TV för nöjes skull. Dock är de flesta program producerade direkt på franska, så det är inte så plågsamt med alla osynkade läpprörelser som man kan tro. Oftast är det en kommentarsröst och inte en vanlig dubbning, det är lättare att stå ut med.
 
Som språklärare är jag så tacksam för Sveriges satsning på att texta alla program på TV. Hörselnedsatta är lika glada. Det är bra att påminnas om de små välsignelserna ibland. Textade TV-program är en av dem. En annan är dricksvatten direkt ur väggen. Trots allt är det märkligt att köpa vatten på flaska och inte ens kunna borsta tänderna med kranvatten. Egentligen är det väl vi som är galna och spolar i toaletten med renaste dricksvattnet, avloppet från disk och tvättmaskin borde vara naturligt att återanvända i toaletten. Samtidigt är det sorgligt att vi förorenar vattnet så man blir sjuk bara av att borsta tänderna med kranvatten.
 
 

Kommentarer
Postat av: Linn

Vad bra du ser ut att ha haft det! :)

Svar: Ja det behövdes. Nu regnar det på snön och hästarna står i regnet och käkar, det går inte att rida det är så halkigt.
barockbloggen.blogg.se

2012-11-10 @ 00:45:42
URL: http://linnenjohanna.blogg.se
Postat av: ulla fredriksson

En resa med tid för tankar,vila och accepterande av sig själv som den man är.Ibland rusar tiden liksom förbi en och man glömmer det som är det viktigaste.
Kram
Ulla

Svar: Precis det behövde jag. Tur att det var stängt överallt större delen av tiden.
barockbloggen.blogg.se

2012-11-11 @ 11:31:15
URL: http://www.textilejoy.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0