Voi, che sapete -Ni som vet

Linnea kom in och sjöng melodin på denna underbara aria och undrade vilken det var och det triggade igång mig att leta efter olika interpretationer på You Tube. En hel hög underbara versioner har jag nu avnjutit av denna ljuvliga operapärla.
 
Jag valde dessa två som mina favoriter. Cecilia Bartoli både för att det alltid är underbart med Cecilia Bartoli och hennes frasering så man hör orden. Sedan får vi också hjälp med texten på italienska och en översättning, som inte helt stämmer, tycker jag. Det borde vara "ni som vet vad kärleken är, se efter om det är den som jag har i hjärtat" eller om man vill rimma "Ni damer som vet vad kärlek är, se efter om det är den som jag i hjärtat bär" och videon håller högsta kvalitet.
 
Den andra videon är sunkig men Maria Ewing gör en så fantastisk rolltolkning och hennes varma röst gör mig tårögd. Hon är en så trovärdig ung människa som inte riktigt vet vad det är som händer i kroppen när förälskelsen slår ner i hjärtat för första gången. Jag hör vartenda ord som om det vore första gången och trots rokokoperuken och teaterkulissen blir orden verkliga och scenen drabbande.
 
Visst, det är inte barock utan wienerklassicism, men det barockar fett!
 
Håll till godo! Njut först av Maria Ewings tåreframkallande innerlighet:
 
 
 
 Fortsätt sedan med Cecilia Bartolis snabbare och mer dansanta version på perfekt italienska:
 
 
 

Kommentarer
Postat av: ulla fredriksson

Tidig morgon och det "rockar fett".Ha en fin dag

Svar: Så trevlig början på arbetsdagen jag fick när jag träffade dig först av alla.
barockbloggen.blogg.se

2012-11-19 @ 05:35:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0