Höstrosor

 
Hösten är här sedan länge. Nätterna kan vara frostigt kalla och dagarna soligt klara eller så regnar och blåser det dygnet runt. Mycket täcke på blir det för både hundar och Smilla och Chateaus fantastiska regnpäls får verkligen göra skäl för sig. Höst betyder skörd och det är nu sommarens frukter skördas. Blåbär, hallon, lingon, vinbär, jag har till och med plockat mitt livs första kantareller. Rosorna som trivs i de stenpartier som finns här på gården blommar så det ser ut som om vi bodde mycket längre söderut än vi gör. Stenarna bevarar dagens värme till natten och rosor är betydligt tuffare än somliga tror. På Poikkijärvi kyrkogård var det rosor och cyklamen som blommade längst i lä av en värmande gravsten ibland ända till Allhelgona. Deras rosa eller röda blommor stack helt sturskt upp ur snön när den första snön just fallit.
Rosen har alltid varit en symbolmättad blomma. Denna härdighet måste vara en orsak. En annan är säkert doften. Det är ju också en kontrasternas trädgårdsväxt- känslig och spröd i vissa lägen. Fullständigt oslagbart tålig i andra. Ljuvliga kronblad och en taggigt ogästvänlig stjälk. Blomman som är lika självklar vid bröllop som vid begravning, vid barnafödslar och som kärleksgåva i förälskelsens början och som sista gåva släppt ner i graven i livets bortre ände.
 
Rosen är en viktig symbol i den kristna kyrkan. Den räknas som mamma Marias speciella blomma och den är i sig en liten minipredikan. En långskaftad mörkröd ros står alltid på bibelbordet i sakristian i Kiruna kyrka som en påminnelse om Jesu lidande och kärlek till oss.Doften ska påminna oss om bönen och det inre livet tillsammans med den livskraftiga ros som sprang upp ur Isais rot och stam.
 

Kommentarer
Postat av: ulla fredriksson

En ros till dig för fin vänskap,för ett nytt år och för en fin blog.De vackra rosorna ger hopp, tröst och glädje.Kram

Svar: Tack, kära vännen, så kul att ses nästan varje dag igen!
barockbloggen.blogg.se

2012-09-15 @ 06:48:29
URL: http://www.textilejoy.blogspot.se
Postat av: Lars

Fina rosor :) vi hade en ros på raus kyrkogård som inte såg så mycket ut för världen men som doftade jätte massor som någon planterat själv på en grav den såg rätt grov ut med kraftiga löv och stora taggar och växte bra på höjden och såg ut till av vara någon äldre variant av ros så vi letade i böcker och lyckades utröna att det just var en gamal 1800-tals sort.Förmodlingen föräldrarnas favorit sort som låg begravda där.

Ja psalmen "det är en ros utsprungen" är svår att missa :)

Den späda rosen fina,
som doftar salighet,
i mörkret skall den skina,
besegra dunkelhet
Sann Gud och männska sann
oss arma mänskor frälsa
från synd och död han kan.

O, Jesus, dem som klaga
i denna jämmerns dal
nu med din hjälp ledsaga
till himlens högtidssal
Ja, i din Faders hus
låt oss dig evigt lova
i salighet och ljus.

Kul att du haft tid med svamp plockning hoppas det blev gött. var hos min mor häromdagen som är pensionär så hon gjorde rödvinbärs saft när jag var där som blir gott o nyttigt. Mormor som var bondmora hade hela matkällaren full så här vid hösttid med inlagda rödbetor,gurkor,sill och röd/svart vinbärssaft allt fixat hemma så klart, och nog smaka det bättre än "köpe" sakerna ;)

kram

Svar: Ja, kantarellerna växer precis vid stigen där jag går varje dag med hundar och hästar, anars hade det inte hänt-gott var det. Vi har också vinbärstider det är så gott!
barockbloggen.blogg.se

2012-09-15 @ 11:05:47
Postat av: Ante

Röda rosors betydelse vad gäller mängd



1 Ros
Du är den enda för mig

2 Rosor
Du och jag passar ihop

3 Rosor
Jag älskar att vara med dig

6 Rosor
Jag vill bli din

12 Rosor
Du är underbar

18 Rosor
Jag är ledsen

24 Rosor
You light up my life

36 Rosor
Jag värdesätter vårt förhållande

50 Rosor
Tack för underbara minnen

100 Rosor
Min kärlek för dig vet inga gränser

2012-09-19 @ 23:30:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0