Åsnor

Jesus rider in i Jerusalem enligt den italienske renässansmålaren Giotto di Bondone 1266-1337, en av min favoritbilder av denna bibliska scen för åsnan ser så glad ut.
 
Barockbloggen har som vanligt sin adventskalender och första Advent är det åsnor för hela slanten förstås. Dessa hästens urgulliga och härdiga kusiner från nubiska öknen. De korsmärkta små åsnorna som i Frankrike hyllas speciellt eftersom enlogt legenden var det en åsna som bar Maria tlll Betlehem när hon tung av bebisen i nionde månaden måste dit för att skattskrivas tillsammans med Josef, sin trolovade och sedan fick ytterligare en åsna bära Jesus på Palmsöndagen in till Jerusalem.
 
Selma Lagerlöf berättar i en av sina Kristuslegender att åsnan fick korsmärket över manken sedan den burit Jesus till Jerusalem men andra legender berättar att åsnan skapades med sitt kors just för att Gud visste vilken ära den skulle få i framtiden.
 
Jag har sagt det förut här på bloggen och jag säger igen att denna skildring av när Jesus rider in på en åsna säger så enormt mycket om honom. I kyrkor runt im i Sverige har vi sjungit Hosianna och hört om hur Jesus visar att han är en fredens kung genom att rida på det lilla arbetsdjuret åsnans oinridna föl i ställe t för att rida en krigshäst som den tidens kejsare brukade göra. Det är som om president Obama på sitt besök i Sverige hade kommit skramlande på en gammal tidningsbudscykel i stället för sin skottsäkra limousin.
 
Men det man sällan hör från predikstolar på första advent är hur stort det är att rida en liten oinriden åsna genom skränande folkmassor. Åsnefålen fick visserligen med sig mamma arbetsåsnan, men inte är det lätt för det att lugnt rida in bland människor som viftar med palmkvistar och tygskynken med en grön liten åsnehingst. Jag tycker det så tydligt visar att Jesus kom till hela skapelsens befrielse och åsnan kände igen honom som sin vän direkt. Vi som rider vet ju att en häst som litar på en gör vad som helst för en, en ponny gör det med viss tvekan och en åsna är ännu mer egensinnig. Men har man vunnit hjärtat hos en ponny är de trofasta in i döden precis som åsnorna ger allt för sin människa när de väl lärt sig lita på henne.
Nubisk åsna med sitt lilla föl. Skulderkorset syns på dem båda och, på fölets framben, zebratecknen som de hästdjur som ligger närmast det vilda ursprunget ännu har kvar. Visst är de bedårande. Åsnor tål dock inte vårt klimat lika bra som hästar och de bär oftast lungmask som smittar hästar lätt så jag får sitta och sukta och passa på när jag stöter på åsnor hos andra att umgås med dessa små tuffingar.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Andreas Holmberg

Tack för de fina bilderna - och bildtexterna! - i första "luckan"!

2013-12-01 @ 20:30:02
URL: http://efsidag.blogspot.com
Postat av: Lars Nilsson

Kul bild :) ja åsnan ser verkligen glad ut. Var en tant på kyrkogården som påpekade att när Obama var på besök hon hade hört på radio och dom tjata hela tiden om Obama och hon tyckte det verkade som att "gud landat på jorden"..med tanke på den ekonomiska krisen vore nog cykel mer klädsamt ;), tröstande att jesus inte behövde markera status att han tillhörde eliten.

Verkar inte gå att skriva under din blogg post som heter "vänner" men tänkte visa dig en kul video :

http://www.youtube.com/watch?v=6gqL2NVUYiU

Har en gång i tiden läst Darwins böcker och enligt tidens mode så trodde han att färgade människor var underlägsna den "vita rasen" och på sikt skulle afrikaner m.m försvinna..den starke äter den svage typ..dagens ekonomi tro verkar inte vara så värst annorlunda.Men isbjörnarna verkar inte vara HELT övertygade om Darwins tolkning av verkligheten.






2013-12-02 @ 04:21:39
Postat av: Linda

Åh, så fint! Och här sitter jag och bölar! Var på julmarknad vid hovstallet i helgen, och fastnade för en av kungens hästar. För några minuter var denna stora, bruna halvblodsvalack min allra bästa vän i hela världen - och jag var hans.
Det är verkligen magiskt, det där samspelet som kan uppstå mellan häst och människa!!

Åsnor har jag bara haft i periferin i bekantskapskretsen, jag har aldrig egentligen känt någon, så där kan jag inte uttala mig. Jag tänkte föreslå ett nytt inköp till din lilla flock hemma på gården, men jag fick svar på tal innan jag ens hunnit kommentera ;)

Har inte läst bloggar på så länge, så nu ska jag försöka läsa ikapp några inlägg. Lyckades uppdatera min blogg i natt, under ett rastlöst/kreativt tillstånd hos min hjärna, så mycket mer har det tyvärr inte blivit.

2013-12-02 @ 12:03:41
URL: http://www.lmd83.blogspot.com
Postat av: Alma-Lena

Andreas: Tack för att du gillade första luckan=)

Lars. Underbar film med isbjörnar och hundar. Jo, ekonomismen är sannerligen vår tids stora religion!

Linda: Kul att du tittar in och uppdaterar själv! Åsnor är verkligen hjärtskärande gulliga. En gång tänkte jag mig att bli en gammal dam med lång kjol och åsnekärra i någon liten by på brittiska öarna. Vi får väl se. Du vet ju det där med Flaming Star och Ökenstormen. Nu ska jag kolla Spår i snön!

2013-12-02 @ 14:29:05
URL: http://barockbloggen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0