Julafton- den hemlöse föds för att bereda rum

 
Dörren till ett eget rum står öppen, det är därför det inte är elak ironi att säga god  jul till en hemlös. Just för den hemlösa, den som längtar efter ett eget rum, är julens budskap ett glatt budskap. I Betlehem har arken strandat skriver Ylva Eggehorn i en dikt. Det fanns inte rum för Jesus att födas i härbärget utan han fick födas som en hemlös i ett stall bland djur och de första som kom på pyyhinpirtti var herdar som bodde med djuren ute på marken. Skapelsen enas kring sin enda rättmätige ledare och det är ett nyfött barn, hemlöst barn med blodig navellinda.
 
Jesus föddes som hemlös, hyllades av hemlösa men han kom för att ge oss alla ett eget rum som han sa sin sista kväll med lärjungarna: "I min faders hus finns många rum. Skulle jag annars säga att jag går bort för att bereda plats för er?"  Här , Crispina, kommer barnen in.
 
God jul!

Kommentarer
Postat av: Lars

God jul Alma! på dig och de dina och Klaus :)

in my fathers house are many mansions... verkar vara en stor plats ;) Paulus talar om någon gång att han blev uppryckt till tredje himlen 2 Kor 12:2. en himmel med många "plan" eller dimensioner verkar det som. Job 9 berättar något intressant :

han som har gjort Stora Björn och Orion,
Sjustjärnorna och söderns stjärnbilder.
Han gör större ting än någon kan fatta,
fler under än någon kan räkna.
Han kan korsa min väg utan att jag ser honom,
gå förbi mig utan att jag märker det.

med modernt språkbruk säger väl job att gud befinner sig i en annan dimension än oss jordbundna människor, något vetenskapen har börjat överväga att det finns dimensioner som vi inte uppfattar.

hursomhelst god jul :)

2013-12-24 @ 17:58:34
Postat av: Klaus

God Jul alla! I natt kan djuren tala!

2013-12-24 @ 22:54:24
Postat av: Alma-Lena

Klaus och Lars: Ni har varit medskapare till årets advenstkalender på många sätt och jag måste få tacka er för det. Jag har aldrig haft en så salig kalender som i år. Den fick liksom sitt eget liv och har lärt mig så mycket. Tack kära vänner och en riktigt God jul till er!

Nu har jag fått låna internet av mamma för hemma är både telefonin, internet och TVn avbruten efter snöstormar sedan i lördags. Skön julkänsla, men det blir lite glest med uppdateringarna. Sådant är livet i norra glesbygden. Men om det fixar sig blir det förstås julkalender också=)

2013-12-25 @ 19:31:22
URL: http://barockbloggen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0