Bruegel-vinter

 
Den nederländska målarfamiljen Bruegel målade vardagslivet i de nederländska städerna i helg och söcken, sommar som vinter. Dessa vinterbilder gör mig glad med sin uppenbara förtjusning i detaljer. Den övre visar både barn och vuxna som fröjdar sig åt isen medan man nedan ser en bild där både arbete och glädje samsas. Men det måste ha varit rejält kallt när allt vatten frös så där mitt i stan. De där tegelhusen nedan ser dragiga ut med tanke på istapparna. Det var kanske inte bara kul, inte på natten i alla fall. Men vinter på bild är alltid vackert tycker jag. Egentligen är jag en vintervän det har nog bara varit lite väl mulet och snöigt på sistone. Tog fram dessa bilder för att påminna mig om vinterns krispigt kristallklara skönhet.
 
File:Pieter Bruegel d. Ä. 104.jpg

Kommentarer
Postat av: Andreas Holmberg

Tack för de underbara Bruegel-bilderna! Det hör till det bästa med nätet att både klassisk musik och klassisk konst kan spridas (tillsammans med en massa annat naturligtvis, men sånt är livet ;o). En riktig tidsresa - är det 1600-tal eller?

2013-02-07 @ 21:16:48
URL: http://andraget.blogspot.com
Postat av: Alma-Lena

Andreas: Just dessa av Pieter Bruegel den äldre är 1500-tal, kring 1560. Men det finns Bruegel-målningar från 1600-talet också. Familjen Bruegel var verksam från Pieter d.ä mitten på 1500-talet till Abraham Bruegel som dog 1690.

Ja, du har rätt om konsten på nätet. Förr var jag ingen datornörd men när jag hittade all konsten och musiken här då vart jag fast!

2013-02-07 @ 21:23:54
URL: http://barockbloggen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0