Kyndelsmässodag

Idag är den riktiga kyndelsmässodagen, 2 februari, min kära farmors födelsedag. Detta är alltid en speciell dag för mig för den firades med emfas i min barndom. Det var inte bara den kyrkliga högtiden, den var förstås viktig med kyrkospel i gudstjänsten som vi i söndagsskolan och miniorerna/juniorerna framförde. Den 2 februari var det förstås fika hos farmor typ 70 sorters kakor och tårta. På kvällen den 2 februari oavsett om det var en söndag eller inte, tändes ett ljus i fönstret på kvällen som en hälsning till ljusets återkomst och våren som nu var i antågande. Så gör jag förstås än idag, men fikat blir inte lika rikligt.
 
Kyndelsmäss, ljuset återkommer!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0