2012-sorgen och glädjen de vandra tillsamman

Årskavalkader gör man så här års och nu när jag ligger däckad och totalt utan röst kan väl Barockbloggen blicka tilllbaka på året som gått. 2012 som blev ett år av stor sorg och mycket kärlek:
 
Januari-Djurungarnas månad 2012
På besök hos Smilla, 6 månader i Jukkasjärvi, Aron får en puss.
 Huset fullt av kattungar var det i januari, här Leonora.
 
Februari- flyttmånad
Leonora flyttade hem till nya matten Vanna. Resten av ungarna fortsatte att göra livet livat för oss.
Janne, Maddes stiliga nordisgrabb,  flyttade till Majan och Chateau i  Vånafjärden.
Hanna-Félice och Kapten flyttade hem-vilken glädje!
 
Mars-vännernas månad
Vännerna Majan och Chateau på vårvinterpromenad.
Hästkompisar jag, Linda, Maj-Britt och Stella
 
Fick kontakt med Piks första skötare genom en bloggpost om honom.
 
"All mankind is of one author, and is one volume; when one man dies, one chapter is not torn out of the book, but translated into a better language; and every chapter must be so translated...As therefore the bell that rings to a sermon, calls not upon the preacher only, but upon the congregation to come: so this bell calls us all: but how much more me, who am brought so near the door by this sickness....No man is an island, entire of itself...any man's death diminishes me, because I am involved in mankind; and therefore never send to know for whom the bell tolls; it tolls for thee." John Donne
 
 
 
April-hästmånad
 
Det blev mycket ridning och hästar i april och Chateau var i toppform.
Påsklovet var jag förstås hos Smilla.
Hon fick följa med på korta promenader utan mamma för första gången i sitt lilla liv.
Elis var med och Linn for med oss och passade på att rida Cordon.
Pojkarna red på shettisridskola och blev så duktiga:
Här rider Aron Chateau.
 
Maj- sorgen och glädjen
Sonja och Elva när jag reste till Marsta kring Valborg.
Svensklärarföreningens årsmöte; Hanna Johnselius föreläste om sin bok Sorgens änglar.
Massor av hårdfrusen skarsnö ända till slutet av månaden gav mig och Kapten underbara långa promenader över myrar och berg.
Smilla växte och mot slutet av månaden fick hon verkligen lära sig ha täcke, det regnade och regnade.
 
Juni- Smilla, Nemi och Elva nya familjemedlemmar
Chateau fick bo några dagar i Jukkasjärvi med lilla Smilla innan de tog transporten hem. Första mötet blev en prövning för Smilla, Chateau bara sprang ifrån henne.
Men när de kom hem till Vånafjärden var de redan vänner.
Nemi var den kattunge vi behöll, så vacker så kelig och personlig, mamma Modestys favorit.
Picknick i sommarhagen med Mannolas.
Resan till hospicet med Kapten och Hanna blev sommarens viktigaste, ja en av mitt livs viktigaste, resor.
På hemvägen blev det midsommarfirande i Pengsjö med alla barn och barnbarn.
 Elva kom hem och trivdes direkt. Juni var en omvälvande månad.
 
Juli-avskedets månad
Sonja
Kattja
Björkfors
I sommar har jag bara hört göken en enda gång, det var en norrgök, sorgegöken. Förgäves har jag lyssnat efter östergöken, tröstegöken. Men i förmiddags kom Tyson till mig och var en riktigt bra tröstekatt. Ärligt talat så är en gosig kisse betydligt bättre tröst än en gök, varifrån man än hör den.
 
 
Augusti- Vår egen hästgård
I Kiruna var jag när vi talade med varandra sista gången och denna midnattsvy var den sista bilden av Kiruna du fick se.
Mitt i den förlamande sorgen fick vi så flytta till vår alldeles egna hästgård:
Svärmor och svärfar hälsade på och hjälpte oss med flytten.
Linn kom och testade våra fina ridvägar.
 
September- kontemplation och stress
 
Vill leva i balans men det är inte lätt. Korta stunder finns jämvikten där men sedan återkommer disharmonin. Det är väl så livet är ett ständigt slinkande hit och dit och ner i diket och upp igen, men ack om jag finge vara något annat än prästens lilla kråka någon liten stund på jorden.
Nytt vardagsrum.
Rönnbär i mängd men jag hann bara plocka lite blåbär stallbygge och 150% jobb tog all min tid. Sorgen gjorde bloggen stum och ovanpå det kraschade datorn och jag fick ett nytt operativsystem så en massa favoriter, länkar och bilder försvann.
Men sista helgen i september blev i alla fall den heliga pilgrimsvandringen med Ann-Helen av.
 
Oktober- tre inlägg
När det händer mycket utanpå och inuti hinner man inte alltid dokumentera, det märks på höstens bloggaktivitet. Tre inlägg i oktober, det första om att Alltid på en söndag går i pension, ett om FNs flickdag på Hannas födelsedag, denna månad blev jag nämligen ordförande för FN-föreningen i Kalix.
Så här såg hästarna ut en solig dag denna regniga höst.
 
November-allhelgonamånad av tröst
 
November blev en månad för att bearbeta sorgen i mer lugn och ro än det funnits tidigare. Först i total klosteravskildhet och ro i Nice i november:
 
Smilla har ännu inte fått sitt pass som jag tjorvade med även i november:
Hästarna börjar vara i stallet trots att det inte är klart, det behövdes denna regniga november:
 
 
En månad av tröst, ett requiem, blev november.
 
December-kalendern
 
Med adventskalendern kom bloggandet igen och jag började hitta tillbaka till mina favoritbloggar som Walkyria och Lyckoprickar trots mycket att göra på jobbet och hemma i huset.
Många ledövningar i mörker på kvällarna med Smilla.
 
Åsa vann årets bibelpris och jag ska vara med hennes och prata om Bibeln i Uppsala 17 januari:
 
Advent i Holmträsk för första gången inte i vårt söta lilla julhus i Björkfors:
Smilla växte ur ponnygrimman och fick en gammal cob-grimma som Chateau haft:
 
Snön kom äntligen och mycket var det:
Mörka morgonpromenader med hundarna i djupsnö för att hålla öppet våra vägar i skogen:
 
Årets hästjulkort:
 
Staffansritt i härlig pudersnö:
 
Hästar i blötsnö på årets sista dag:
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0