Det händer bara en gång

Vissa underbara saker händer bara en gång. Som de två dagar jag varit bortrest i Uppsala/Sigtuna och bara laddat batterier och njutit av livet på alla sätt.
Utanför biblioteket
Ibland är det verkligen som en dröm att ha en författarvän som drar in mig i allehanda roligheter. Nu var det Bibelsällskapet som helt rättvist prisat min begåvade vän och ville att jag skulle vara med som "konsult" och berätta om hur vi jobbar med böckerna hennes. "Jobbar" tänkte jag, det är ju Åsa som jobbar- jag gör bara roliga saker som letar upp bibelord och har bibelstudier med henne per telefon. Det är bara roligt, inget jobb. Historier som måste ut -kommer ut via hennes fina karaktär Björnfot.
Bibliotekets entré börjar med en vacker innergård.
Massor med sjöfåglar på Fyrsiån med domkyrkan i bakgrunden i vackert stilla snöfall
Och så nu då jag fick resa till Uppsala och träffa kära vänner, sitta en stund och prata på en scen tillsammans med Åsa och Krister Andersson och sedan äta god mat och vara en natt och en dag på Sigtunastiftelsen som om jag vore värsta Karin Boye eller Ylva Eggehorn. Dessutom var vädret perfekt, -14. snö och sol. Både Uppsala i lätt snöfall och Sigtuna i strålande vintersol var som allra vackrast. Man har tur som en tokig!
Smala gulliga gränder i både Uppsala och Sigtuna.
"Ofeg lät resa denna sten efter sina systrar Tora och Rodvi". Sigtuna vimlar av runstenar, kyrkor och kloster, mestadels som ruiner men även fullt levande kyrkor från medeltiden. Överallt ser man att detta var ett centrum och utgångspunkten för Mälardalens kristnande från tidig medeltid/vikingatid.
 
 

Kommentarer
Postat av: Johanna

Jag har också varit söderöver, skönt ibland med miljöombyte.

Svar: Ja, det kan behövas i vardagens intressanta men ibland lite tröttande, mångahanda.
barockbloggen.blogg.se

2013-01-19 @ 06:43:37
URL: http://walkyria.blogg.se
Postat av: Johanna

P.s man uppskattar hemma ännu mer ;)

Svar: Ja, kommer just in från hästar och hundar och barnen vimlar runt om och det är så mysigt.
barockbloggen.blogg.se

2013-01-19 @ 06:43:47
URL: http://walkyria.blogg.se
Postat av: Lars

fina gamla hus Alma och intressant runsten :)

2013-01-19 @ 17:53:45
Postat av: Bråddjup

Hoppas vi får tillfälle att besöka Sigtuna tillsammans någon gång. Verkar som gjort för långa promenader och arkeologiska utsvävningar.

2013-01-19 @ 23:13:00
Postat av: Alma-Lena

Lars: Vad roligt att du är i farten igen! Ja, Sigtuna och centrala delarna av Uppsala kring domkyrkan, är verkligen något för dig. I Sigtuna finns till och med den medeltida storgatan kvar precis som den gick på Eriks Segersälls tid, även om de gatstenar han gick på ligger tre meter under dem som vi går på idag.

2013-01-20 @ 11:53:26
URL: http://barockbloggen.blogg.se
Postat av: Alma-Lena

Bråddjup: Ja,d et hoppas jag verkligen. När jag är klar med mitt inlägg om Skokloster förstår du ännu bättre varför vi bara måste dit!

2013-01-20 @ 11:54:35
URL: http://barockbloggen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0