Repris-tyvärr ingen favorit

Den så kallade Tossåsenvargen. Bilden tagen vid ett av de tillfällen då vargtiken sövts och flyttats.Porträttbild av den dödsdömda varghonan i Junsele. På bilden är hon sövd för flytt. Bild från Östersundsposten.
 
Nu har beviljats skyddsjakt på en genetiskt värdefull varghona i Junsele hennes hane är redan skjuten. Jag gissar att varje vinter kommer att bli en vargavinter i fortsättningen eftersom regeringen har beviljat viss vargjakt så här års också utöver skyddsjakt sedan 2010. Men naturligtvis jagas den starkt inavlade svenska vargstammen* ändå av löst organiserade varghatare i de norsk-svenska gränstrakter där vi har flest vargrevir.
 
Nu har de flyttat denna varghona från renskötselområdet flera gånger men hon återkommer. Kan det bero på att hon har sin hane kvar? Kunde man kanske tänka sig att flytta båda och låta dem bilda revir i lugn och ro i ett acklimatiseringshägn? Nej, man beviljar i stället skyddsjakt på båda. Jag anser detta vara ett helt barockt beslut.
 
Debatt: Vargtiken Susie och hennes partner
Varghonan i Junsele, en vacker syn som snart bara är en bild i ett arkiv. Bild från Wolf Association Sweden
 
Vi ska naturligtvis inte ha två vargar mitt i stora renhjordars vinterviste. Men nog finns det mat för både vargar och människor i Sverige, vårt största problem, som aktualiseras så här års, är ju en allmän övergödning. Tio renar kan staten betala för ett värdefullt djur som funnits i Sverige sedan senaste istiden. Maten räcker absolut till två vargar och deras kommande valpar. Att flytta dem till acklimatiseringshägn är inte omöjligt. Problemet är väl att det finns folk som surar vart men än flyttar vargparet och de som vill ha varg blir förföljda av aggressiva varghatare.** Ändå finns det inga andra tamdjur än renar som går lösa i de svenska skogarna, alla andra djur skyddas lätt bakom vargstängsel som det finns pengar till att bygga. Man kan förstås också göra som i Rumänien, Europas vargtätaste land, att man har herdar och supertuffa hundar som vaktar djuren. Vi har ju en stor arbetslöshet i landet så med politisk vilja kunde detta bli ett sunt och omväxlande arbete för arbetslösa människor.
 
Lösningar finns på problemet med samlevnad människa och rovdjur. Men precis som med samlevnaden människor emellan finns inte alltid viljan. Med den regering vi nu har saknas nog viljan totalt. Även om det låter
långsökt så menar jag att migrationspolitik och vargpolitik hänger ihop. Vi har en statsminister som skyller arbetslöshet och sjunkande läsförståelse på invandring när det uppenbara för oss svensklärare är att barn idag läses för betydligt mindre än förut och de läser sedan mycket mindre själva än vad barn gjorde förut. Slukaråldern ägnas nu inte åt böcker utan åt datorspel.
 
Och arbetslösheten ökar så klart när alla åtgärder i alla företag alltid går ut på att göra sig av med personal och den offentliga sektorn ska skäras ned för att ge välbeställda människor skattelättnader. Regeringen har befogenhet att stödja skolan med lästräning och ge pengar till jobb som måste utföras men ingen privat aktör vill betala för. Men statsministern väljer att ge sig på en grupp människor som det är rätt ofarligt att använda som slagpåse. På samma sätt vägrar regeringen att ha en politik som låter hela Sverige leva,  i stället slänger man åt glesbygden köttbenet vargjakt. Vargar är det också lätt att ge sig på ostraffat.
 
Jägarförbundet bjuder också riksdagsledamöter på jägarexamen och när de fixat den gratis får de också gratis jaktresor av samma lobbyorganisation. Det låter konspiratoriskt, men ingen organisation lägger väl hundratusentals kronor på lobbying om det inte ger någon utdelning? Motsvarande pengar och organiseringsgrad finns förstås inte hos fattiga vargvänner som Barock-Olga. Och vad kan vi muta riksdagsledamöterna med som kan jämföras med dyra högstatussysselsättningar som lyxjakt?
Här ser vi vargättlingen Elva som illustrerar varför vargar kan vara vanskligt i renhjordar, hon kutar lätt omkring på skaren som absolut inte bär en ren.
 
*de svensk-norska vargarna är mer släkt med varandra än helsyskon.
 
** Vid en undersökning 1999 kom fram att två tredjedelar av svenskarna kunde acceptera en vargstam på minst 200 djur. En tredjedel kunde tänka sig 500-1000 djur medan 5 procent av de svarande inte ville ha några vargar alls. 56 procent av de som svarade kunde tänka sig att ha varg i närheten av bostaden. Mest positiva till att ha varg i närheten av bostaden var tamdjursägare i vargområden. Bland renägare var det dock endast 18 procent som ville ha varg i närheten av bostaden men så hålls också renar lösa till skillnad från andra tamdjur.

Kommentarer
Postat av: Ante

Äntligen har beslutsfattarna förstått att ge vika för dom som blir drabbade av den ökade vargstammen, att bevilja skyddsjakt på den mest fruktade rovdjuret i vår fauna. Trägen vinner till slut, brukar man säga, vilket har skett i det här fallet. Här är det inte frågan om att utrota stammen, utan bara att hålla den i en någorlunda lagom nivå.
Enkelt och smärtfritt för den som inte blir drabbad varken ekonomisk eller ser vargrivna djur springa omkring med tarmarna hängande utanför och blodet forsa, att sympatisera med vargälskare.
Äntligen har Naturvårdsverket vaknat från sin Törnrosasömn och börjat se den riktiga vardagen för dom drabbade, utan att bli påverkade med korrupta metorder, som egentligen inte existerar i dom här sammanhangen. Den som påstår sådant är ute och svävar i det blå och det finns inte några belägg för det heller.
Tänkvärt kanske för dig också, ärade Barock-Olga! <3

Svar: Som Hr Ante mycket väl vet har jag sett ett mycket älskat rivas till döds av huskies. Jag vill ändå inte döda alla huskies, inte ens de som gjorde det. Sorg är en sak, primitiv hämnd en annan. Pengar är inte problemet, det vet du mycket väl, det är känslorna. Vi har råd med flytt till acklimatiseringshägn, men vår regering gillar inte naturvård, kvinnor, invandrare, barn, sjuka, gamla och fattiga. De gillar inte heller vargar och andra glesbygdsbor. Det vet du så väl.
barockbloggen.blogg.se

2013-01-12 @ 17:18:40
Postat av: h-f

Kära Anti-Ante,

Först vill jag ge dig följade tips : Läs på. Och välj då inte enbart källor som har din egna uppfattning om saken utan hitta minst en neutral källa och minst en källa som har en åsikt som motsätter sig din.

När du har gjort detta kan du återkomma, förhoppningsvis med riktiga argument. Har du då fortfarande inte tillräckligt med kött på benen för den här diskussionen ska jag gladeligen upplysa dig om "det mest fruktade rovdjuret i vår fauna" samt hurvida det är trägenheten eller pengarna som styr den här frågan. Jag kan också, i ett senare skede beskriva för dig om det är en utrotning som sker eller om det handlar om att "hålla en lagom nivå" på vargstammen.

Korruptionen kan vi också tala om då.

Men som sagt. Läs på först.

2013-01-15 @ 19:43:33
URL: http://hundstund.blogg.se
Postat av: Ante

Lena/Barock-Olga/
Tack för ditt inlägg/svar i "debatten". Jag har verkligen respekt för ditt inlägg, där du beskriver din hemska upplevelsen du varait med om, vad beträffande din hund, jag verkligen lider med dig, på riktigt. Jag är inte heller ute efter hämd på något sätt, med däremot tänker jag på alla dessa stackars djur som blir lidandes av vargens framfart. Alla dessa händelser som jag nämner här är egna verkliga upplevelse, som jag sett med egna ögon. Jag delar dina känslor och jag har fått till känna, att du är en känslomänniska som jag har stor pespekt för. Vad gäller regeringens "gillande och ogillande" kan vi tillsammans ändra på under valdagen nästa år. Vad skulle vi tillsammans kunna åstadkomma för att lindra djurens lidande pga vargens orsakade? Ha en fortsatt god vargavinter!

Svar: Det var inget svar. Jag såg inte kommentaren förrän efteråt.
barockbloggen.blogg.se

2013-01-19 @ 07:28:27
Postat av: Anti-Ante

Käre h-f.
Jag behöver inte läsa mig fram till dessa händelser, jag tar det från min verklighet, från verkliga upplevelser i min vardag. Jag är inte ute efter att utrota vargstammen, men däremot hålla den på en acceptabel nivå.
Jag förstår din reaktion och respekterar det, samtidigt som jag vill fråga dig om hur du skulle vilja hantera denna så viktiga fråga. Ha´de!

Svar: h-f kan svara för sig själv och har sina egna åsikter. Hon är betydligt mer påläst än vi gamlingar och har studerat frågan på mycket nära håll. Ekologiska samband är viktiga att förstå när man diskuterar människors intresse av en hobby på fritiden kontra naturens absoluta behov av balans. Har man inte den grundkunskapen faller diskussionen platt.
barockbloggen.blogg.se

2013-01-19 @ 07:41:54
Postat av: Ante/Anti-Ante

Lena <3, jag fick inte riktig bra kommentar på mitt inlägg: Tack för ditt....../se ovan.

2013-01-19 @ 09:58:24
Postat av: h-f

Ante, din ovilja till att läsa på kan jag bara uppfatta på ett sätt, att diskussionen härmed är över. Precis som Lena säger, utan grundkunskaper faller den platt.

Fast jag har ändå några funderingar, vad är det för verklighet du lever i som gör att du har kunskaper om vargstammens genetik, om djurens "lidande efter vargens framfart", regeringsbeslut, vad som skulle kunna klassas som en "acceptabel nivå" och andra saker du uttalar dig om ? Vad jag vet är det få människor som i sin vardag, utan att behöva läsa på, kan insupa dessa kunskaper.

Du förstår min reaktion ? Det tror jag inte, för hade du haft förståelse för den hade du kommit med något bättre.

A good day to you, sir !

Svar: ja, h-f, det är nog extremt få människor som i vardagslag stöter på vargrivna djur, i detta för vargarnas del, extremt glesbefolkade land. Samtidigt som de dagligdags springer i riksdagskorridorer och deltar i beredningsarbetet för lagförslag på både jordbruks- och miljödepartementet, medan man också forskar på genetik på SLU samt följer de få vargar vi har i den norsk/svenska stammen ute på fältet. Det kan man kalla unika erfarenheter och en mycket pressad vardag. Kanske har man tillgång till Hermiones klocka som gav henne möjlighet att delta i kurser som gick samtidigt=)
barockbloggen.blogg.se

2013-01-19 @ 13:13:36
URL: http://hundstund.blogg.se
Postat av: Ante

Hanna-Felicia, som renskötare till vardags kan man verkligen uppleva det mest fasansfulla scener som rovdjuren kan åsamka renen dess lidande. Man har sett med egna ögon vargrivna/söndertrasade djur där tarmarna hänger utanför, som i sin tur leder till en lång plågsamt lidande och en säker död. Är det så man vill som djurälskare, att det skall behöva vara. Jag tycker att detta ska räcka till som grundkunskap i vargstammens genetik, utan att behöva läsa det till. Den som får uppleva detta i verkligheten får sig en tankeställare om vargens "vara eller icke vara". Detta är alltså verkligheten som det inte går att läsa sig till, man måste uppleva det.

2013-01-20 @ 00:46:18
Postat av: h-f

Ante; Att se saker ur ett perspektiv räcker inte som grundkunskap, nej. Det finns många fler faktorer att ta hänsyn till. Och har du inte dessa grundkunskaper så är jag inte intresserad av att lägga ner tid och energi på en diskussion som ändå är död.

Allt liv är heligt. Och ingenting utom livet är heligt. Med det lämnar jag den här s.k. diskussionen.

2013-01-20 @ 16:49:53
URL: http://hundstund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0