Fotbad

När jag ridit kyler jag ner Chateaus senor en stund. Vintertid är det lätt med snön som hon pulsar runt i, men sommartid blir det att spola benen. Vi har egen brunn så vattnet kostar inget men det ska räcka året runt och inte ta slut efter jul samtidigt som det känns galet att spola bort en massa dricksvatten. Därför är det praktiskt att Chateau en gång bodde i ett stall utan möjlighet till spolande så jag fick lära henne att stå med benen i hinkar när benen skulle kylas eller jag skulle tvätta hela henne.
 
 
 
Att stå stilla med hovarna i hinkar är också bra träning för hästen för att den ska lära sig att inte drabbas av panik om de fastnar med benen någonstans och det är förstås värdefullt så den inte skadar sig utan väntar på hjälp eller lugnt tar sig ur situationen. Smilla tycker ännu att detta är läskigt, men då börjar jag med en hink som jag gjorde med Chateau Mycket godis och jag hoppas att snart är Smilla som Chateau på denna punkt, men hon är mer rädd för vatten än Chateau, precis som sin mormor Cielona, så vi får väl se.
 
En annan sak som är bra att lära sin häst är att få den att stå stilla när man måste gå iväg. Det där är ett trick som jag lärde mig av westerntränare. Hästen ska stå still när jag lägger ner tyglarna* eller grimskaftet på backen. Jag ger också samma tecken med handen som man gör till hundar som ska vänta och stanna. I början stod hon så bara några sekunder och fick genast en morot som belöning, sedan förlängde jag tiden mer och mer och nu står hon så länge det behövs tills jag kommer med en morot. Praktiskt när man glömt saker som idag när jag ställt henne i hinkarna och glömde svampen som jag svampar av henne med.
 
*Fast jag använder det nästan bara med grimskaft om något skulle hända känns det lite farligt med tyglarna på backen.
 

Kommentarer
Postat av: Johanna

Vad duktig Chateau är, bra att kunna :)

2013-07-18 @ 06:57:50
URL: http://walkyria.blogg.se
Postat av: barockbloggen.blogg.se

Ja, hon är en sådan toppenhäst!Fördelen med att ha hästen sedan den är ung är att hon litar så fullständigt på mig och allt hemskt som hänt henne vet jag om och kan därför träna bort olika reaktioner på sådant.

2013-07-18 @ 08:37:35
URL: http://barockbloggen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0