Hjortrongull-levande vatten II

 
 
 
Hjortrongull, vattendrottning  bildkälla. http://forums.lotro.com/showthread.php?278877-A-Long-Walk
 
Jag gillar yogi-te. Just nu lyssnar jag till radiogudstjänsten och dricker Sweet Chai. På papperslappen tepåsens snöre står olika korta ordspråk, ofta på lite konstig engelska, sällan minnesvärda men-plötsligt händer det:  just idag när jag lever med johannesevangeliet och Hjortrongull med deras fokus på vatten, förnöjsamhet och moderlighet får jag detta ordspråk på perfekt engelska:
A mother is as rich as a river.
 
I nördsammanhang vill man förstås också kategorisera Hjortrongull och har då stannat för att hon är en älvande, en vattennymf. Jag tror ju att Tolkien mycket väl kan ha varit inspirerad av de kvinnliga väsen, ett slags älvens rå, som finns kopplade till de flesta åar och älvar i Storbritannien. Dessa var dock elaka väsenden.
 
Hjortrongull är i stället en vattenmoder för allt levande, hon är som de goda vattennymferna i Narnia som befriar floden Beruna i Caspian, prins av Narnia av Tolkiens nära vän C.S. Lewis. Båda författarna kunde nog Johannes evangelium från pärm till pärm. Det är ett evangelium som har mycket vatten och kvinnor med och den heliga Ande som av Jesus beskrivs som "en källa med levande vatten" som var och en kan hitta inom sig själv om de tar emot henne. Jo, för Anden har kvinnligt genus på hebreiska/arameiska.
 
Johannes, är inte Johannes Döparen, utan Jesu yngsta lärjunge, han som dog landsförvisad på ön Patmos. Men evangeliet börjar ändå med Johannes Döparen som döper människor  Jordanflodens vatten och själv bara dricker källvatten i ödemarken. Varje kapitel i Johannes evangelium har en koppling till vatten och de flesta har också en koppling till kvinnor; kapitel ett börjar med att berätta hur det levande Ordet vilar i Guds livmoder och sedan möter vi den vuxne Jesus vid Jordan tillsammans med Johannes Döparen, i kapitel två förvandlar Jesus vatten till vin vid bröllopet i Kana på sin mamma Marias enträgna uppmaning, i kapitel tre berättar han för prästen i högsta rådet, Nikodemus, att han måste födas av vatten och Ande och i kapitel fyra möter han kvinnan vid Sykars brunn.
 
 
Med denna kvinna som är Samariska* talar Jesus djupsinnig teologi som han sällan eller aldrig gör med andra än sina lärjungar. De samtalar om vatten:
"[---] den som dricker av det vatten jag ger honom blir aldrig mer törstig. Det vatten jag ger blir en källa i honom, med ett flöde som ger evigt liv." Kvinnan sade till honom: "Herre, ge mig det vattnet..." och när hon funnit källan inom sig rusar kvinnan in i staden. Hon glömmer krukan med vatten vid brunnen i sin iver att låta sin källa flöda över de andra samarierna i staden och snart är många i staden efterföljare till Jesus.
 
Jesus och kvinnan vid Sykars brunn målade av
Kaspar Jacob van Opstal d.y. kring sekelskiftet
1600-1700
 
* dvs tillhör en minoritet med en speciell religion som fortfarande anses fel av judar, muslimer och kristna i Israel och Palestina  ännu i denna dag.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lars

Härligt Hjortrongull känner jag inte till så mycket, har inte läst Tolkiens böcker men sätt alla filmer och väntar med spänning på nästa , smaugs desolation.

https://www.youtube.com/watch?v=IcCK55ZnoKM

Men kan bara hålla med , många kvinnor är duktiga på det "levande vattnet" som flyter ut från guds tron .. och vattnar smått och stort så det växer medans många män tyvärr ägnar kraft på att kriga och dispyter.Mer naturligt vara en mor för en kvinna ...gubbsen verkar vara rädda att vara "svaga" tippar Lars ;)

P.S dricker mynta te..hälften citronmeliss hälften mynta..odlat på kolonin,såg ut så här midsommar..mycket återstår att göra ..men har satt upp mål att se hur mycket självförsörjande jag kan bli där på mitt lilla per albin torp ;)

http://www.youtube.com/watch?v=Mb4nQXd8vnc

2013-06-30 @ 17:20:37
Postat av: Alma-Lena

Lars: Tyvärr tror jag du har rätt, män i allmänhet har svårt att släppa på sin världsliga makt och låter det förpesta livet i kyrkan också-det märks inte minst på nätet. Som du kanske märkt håller jag mig borta från värstingsajterna, överlåter just nu åt någon annan att hyfsa samtalet. Du är ju bra på det till exempel.

Du skulle älska Sagan om ringen i originalform. Ta och läs mellan varven i koloniträdgården. Du får det så fint där. Tack för att du så generöst lade upp den där videon!

2013-06-30 @ 19:56:16
URL: http://barockbloggen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0