Sommar

Mitt i kalla maj slog inte våren, utan själva sommaren till från ett synnerligen oväntat bakhåll. Jag borde veta; jag kommer ju från landets nordligaste kommun där sommaren ofta varit en dag från vintern utan någon mellanstation när ryssvärmen slog till just i maj. Vår gård förvandlades till det vackraste av paradis och nu har också dess väktare* , myggen, vaknat med besked.
 
Chateau gillar solen
 
Hästarna har fått sin stora sommarhage. Vår snälla granne har lånat ut sin tomt också så den är stor och rymlig för mina två ponnyfröknar. Men nog rymde Smilla ut igår för att hälsa på deras hundar. Då fick vi låna ett värstingaggregat av Carina som ger en strömstyrka som inte ens Smillas sällskapssjuka nyfikenhet vågar trotsa.
 
 Det är inte utan att jag förstår Smilla. Carinasfem veckor gamla Jack Russel-valpar är helt och hållet bedårande!
 
Gräsklippning pågår sista maj!!!
 
*Carl von Linné uppfattade Kvikkjokk som paradiset på jorden när han anlände dit på sin lappländska resa, men han upplevde iockså myggplågan som han benämnde "paradisets väktare" i analogi med den eldsvärdsbeväpnade ängel som spärrade ingången till Edens lustgård i Bibelns första bok.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0