Smilla tre år

 
 

 
 
Den 22 juni fyllde Smilla tre år, nu är hon hästtonåring och mycket har hänt i sommar. Ett tag blev det bara skritt och bad med hästarna, det var för varmt och för många barn här. Men efter dessa slöarveckor hade något hänt med Smilla. Hon hade mognat och just nu är hon i ett riktigt utvecklingsskov och lär sig nya saker varje dag. Framförallt har hon blivit mer självständig, hon gör en massa saker hur lugnt som helst utan att Chateau är med. All hantering är nu så enkel, hon lyfter hovar och står ut med myggmedel utan minsta åthäva. Hon har alltid varit lugn och visat stress genom att frysa fast, men nu är framåtbjudningen där vare sig hon är med Chateau eller bara med mig, 
 
Hon börjar till och med bli så trygg med ridningen att jag vågat låta den första personen förutom Aron och jag själv rida henne, Linda. Linda tänker som jag om ridning eftersom hon drillats av mig sedan ponnydagarna då hon var lagom lång för Chateau och det funkade alltså utmärkt för henne att rida Smilla.
 
 
 
Höjden av obegriplighet är det för Smilla att longeras. Gå på en cirkel runt en människa är ju verkligen inte naturligt. Läste tipset av Tobbe Larsson att ha två longerspön, ett i var hand, men jag har bara ett spö så jag tog en pinne i samma längd som jag kan peta med på bogen när Smilla vänder in mot mig.
En ny erfarenhet för Smilla är också att gå på bete med fler än Chateau. Nu får hon gå i Kivas stora hage mitt i byn. Här ovan står Kiva och ser förvånat på hur Smilla far runt och busar i den för Smilla ovanligt platta och trädfria hagen. Där har hon mer trafik omkring sig så det blir mer miljöträning och det är betydligt längre hem så hon får en lång promenad till varje träningstillfälle minst en gång om dagen. Dessutom kan hon gå iväg utan Chateau vilket är bra träning för henne i att vara ensam. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0