Tid för det viktigaste III

Att verkligen ta sig tid till Andens behov är ett överlevnadskrav för mig denna sommar. Fruktansvärda saker händer runtomkrimg oss i världen och sorger drabbar mina närmaste och mig själv i en takt jag absolut inte är van vid.
 
Jesusbönen; "Herre Jesus Kristus, världens frälsare, förbarma dig över mig!" Har jag repeterat oändligt många gånger denna sommar med utbyte av det sista ordet efter den första omgången: "förbarma dig över Gaza, förbarma. dig över mamma..."
 
En präst ifrån Umeå har ibland morgonandakter på radion och han leder i kristen meditation där andningen får göra mig till en bön. Andas in Guds helande för mig och ut Guds helande till andra, andas in tillit och ut öppenhet, andas in tillit och ut frimodighet. Ja sådana andliga guldstunder är nödvändiga för att inte den inre källan med levande vatten ska sina.i denna tid av brinnande krig och förlamande sorger.
 
Den tidiga morgonen är min heliga tid med Jesus i morgonens stillhet hör jag hästarnas lugnande tuggande och låter Anden hämta styrka. Modestys spinnande ger också ro och tro, det går ju som bekant en bro från tro till ro, men också en från ro till tro. I stressen blir jag tunnelseende, men morgonens ro ger mig "mjuka ögon" med vidgat synfält och där kan jag se allt som också är hopp och liv mitt i det svåra.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lars

Viktigt att ha ett sådant eget rum med gud och den helige anden att hämta styrka ifrån och man ser och anar evigheten, guds rike som ligger bortom , vedermödor och elände idag. jag kan sitta med hörlurar på med avkopplad musik , eller sent på kvällarna i kolonin , tid och rum försvinner och "tala" med gud, ja har man befunnit sig på arbetsförmedlingen i 7 år utan någon igentlig stadga i tillvaron/trygg anställning så ser man på människors ansikten nere på arbetsförmedlingen att dom är deppade och rädda och fruktar framtiden,hur dom ska betala sina räkningar osv tror att det är lätt att bedöva sig med sprit eller knark i ett sådant läge för att livet ska bli lite mer kul. Men ser man allt lite mer ur kosmisk och guds rike persektiv smälter mycket fruktan bort. Hoppas din mamma klarar sig, att du få en paus i eländet kan inte skada ;).

2014-08-13 @ 17:08:53
Postat av: Klaus

Lars, jag visste inte att du hade det så tufft. Skickar dig telepatiskt ett lyckis-paket, men det räcker ju inte till som man skulle vilja.

Vad är det med Almas mamma?

Det har varit en underlig sommar, som om både himlen och jorden och mänskligheten hade feber. Värmeböljan var en sak, men rekordantalet drunkningar, skogsbranden, Gaza, ISIS, Ebola, Ukraina, flygnedskjutningen, alla åskväder.

2014-08-14 @ 17:20:44
Postat av: ulla fredriksson

Vackert.
När livet vänder kommer man närmare något ,ibland oförklarligt.I mörkret kan ett ljus glimma till och leda en med varsam hand.

Tack för en fin lunch också.

2014-08-14 @ 18:06:10
Postat av: Lars

Tack så mycket klaus :) jag har ett mindre psykosocialt problem och har en handikapp klassning enligt arbetsförmedlingen men samhället har blivit rätt hårt, förtidspension är näst intill omöjligt idag likaså tanken som fanns förr med samhall dit människor kunde gå för att ha något att göra i sin egen takt om man var handikappad, idag är samhall mer som ett bemanningsföretag där även handikappade ska vara en lönsam affär, tanken att alla människor är "anställningsbara" är tyvärr totalt dominerande och innebär att det finns en grupp människor med handikapp på arbetsförmedlingen som blir runt skuffade hit och dit år efter år utan fast punkt i tillvaron och sådant är väldigt påfrestande, inte humant utan förnedrande och slitigt.så man får ha lite olika "stategier" för att hålla sig flytande min koloni och odla mat är en sak, man har en viss frihet i det att försöka stå på egna ben om allt annat rasar

Jo det händer en del i samhället man kan undra när peak oil börjar göra sig märkbar iform av social oro,eller klimat förändringar ,händer mycket olika saker i världen.

Almas pappa gick bort för ett tag sedan och Alma skriver "förbarma. dig över mamma".. jag tänkte så att hon kanske blivit sjuk eller sörjer pappa ..jag har inte kontakt med Alma och hennes familj mer än över bloggen så jag är inte säker.

2014-08-14 @ 19:39:16
Postat av: Anonym

Lars,det är verkligen inte bara tomma påståenden att samhället har blivit kallare och hårdare. Jag vet det där med Samhall t ex och man talar om människor med ekonomismens obehagliga språk. Men det finns ändå ljusa stråk och varma fläckar och fina människor och djur här och var. Under skogsbranden verkade det som människor kunde ställa upp för varandra.

2014-08-14 @ 22:31:43
Postat av: Klaus

Lars,det är verkligen inte bara tomma påståenden att samhället har blivit kallare och hårdare. Jag vet det där med Samhall t ex och man talar om människor med ekonomismens obehagliga språk. Men det finns ändå ljusa stråk och varma fläckar och fina människor och djur här och var. Under skogsbranden verkade det som människor kunde ställa upp för varandra.

2014-08-14 @ 22:33:00
Postat av: Lars

Det är ju helt sant Klaus, människor ställer upp för varandra som jag ser der beror sig hårdheten i yttersta ändan på ekonomiska kriser , banker mm. Väldigt intressant att se på en sådan plats som Detroit i usa där staten fallera, människor tar hand om varandra,man bygger nätvärk ,odlar mat, ordnar med samhälls transport privat m.m

2014-08-15 @ 03:48:02
Postat av: Klaus

Bara en liten försmak av en tid jag kan längta efter:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19367664.ab

2014-08-15 @ 09:20:06
Postat av: Lars

Tack Klaus, jätte bra film :)

Då skall vargen bo med lammet, pantern ligga vid killingens sida. Kalv och lejon går i bet och en liten pojke vallar dem.Jesaja 11:6

Killingarna kan vid behov bytas ut mot taxar ;)

Jo paradiset och guds rike finns i många människors hjärtan alla tror inte på det torra materiella evengelium som genom syrar samhället, gamla profet texter talar ju om ett rike som aldrig ska vackla och skapelsens befrielse..och det finns ju en strävan hos många människor ...

https://www.youtube.com/watch?v=OOoPWItV4Xw

Jag tror att den typ av kommunitet som klippet visar har framtiden för sig

2014-08-15 @ 16:39:53
Postat av: Klaus

Findhorn! Det var länge sedan jag hörde om Findhorn. Intressant!

2014-08-15 @ 16:52:24
Postat av: Lars

Jo verkar gå bra för dom , Eileen Caddy som var en av grundarna och andlig vägledare på findhorn gick bort för något år sedan , hon var enligt sina egna ord inte speciellt förtjust i kristendom som hon tyckte var hård och fyrkantig så findhorn hade väldigt tydlig new age prägel under Eileens tid. Numera är man inte främmande för taize och sjunga helleluja ;)

https://www.youtube.com/watch?v=Ld9O7sEivek

http://www.sacredsongs.net/

Dom har blivit NGO non-governmental organization och har ett visst sammarbete med FN som har intresse av "hållbar livsstil" vet att dom under många år arbetade på ekologisk vatten rening dom kallade "the living machine" och ser att det finns företag som säljer konceptet numera till företag och privat personer, enligt deras hemsida drivs findhorn till 85% av förnybar energi men målet är 95 %. Vet att findhornarna länge sågs som " eko tomtar" googlar man numera på ekogårdar och andliga kommuniteter blir listan lång...hemvändande katolska brödrar och systrar och deras kloster liv med egna höns, växthus m.m är inte så långt bort från findhornarna.

http://alsikekloster.org/stnicolai.htm

2014-08-15 @ 21:39:03
Postat av: Klaus

Minns rykten om att den goda växten var så osannolik och att någon form av naturväsen troddes hjälpa till.

2014-08-16 @ 23:56:35
Postat av: Lars

:) jo , Findhornarna studerar naturen och lär sig vad som fungerar/inte fungerar.

Har testat en del av permakultur teknikerna i min koloni och vissa saker är långt överlägset trädgårdsskötsel/lantbruk som bygger på gift/konstgödning/mono kulturodling

2014-08-17 @ 16:31:31
Postat av: Lars

p.s sen verkar ju dom på findhorn söka guds ande att man då får insikt i sånt som vanliga vetenskapsmän inte har , tycker jag inte är förvånande.

2014-08-18 @ 02:19:45
Postat av: Klaus

Jag har inte fobi mot älvor hursomhelst ;-)

2014-08-18 @ 13:42:30
Postat av: Lars

Haha bra det klaus :)

2014-08-18 @ 17:02:37
Postat av: Alma-Lena

Klaus S och Lars: Ni är för härliga! Ni gör min blogg till en underbar mötesplats! Sluta aldrig kommentera även om jag är slö med uppdateringar! PUSS på er båda.

2014-08-21 @ 06:36:59
URL: http://barockbloggen.blogg.se
Postat av: Alma-Lena

Ulla: Tack själv för lunchen, det kändes motigt att börja jobba men efter din kram och lunchen blev det så kul igen!Thomas sa just att så fort han såg er komma förstod han att min börja-jobba- depp var över för alltid.

2014-08-21 @ 06:38:48
URL: http://barockbloggen.blogg.se
Postat av: Lars

Tack Tack Alma :)

2014-08-21 @ 09:50:51
Postat av: Klaus

Tack för pussarna :-)
Jag tänker mig dig lite grann som en Disney-hjältinna, en som sjunger till fåglarna om längtan och jag och Lars dyker upp som dina trofasta side-kicks, ett par jordekorrar som busar omkring.
Borde kanske kolla med Lars först..hej, Lars, är jordekorre OK för dig???

2014-08-21 @ 23:52:29
Postat av: Lars

Absolut Klaus .. chipmunks blir fin fint :)

2014-08-22 @ 12:07:14
Postat av: Klaus

Förlåt Lars, om jag blev lite tramsig, var väldigt trött i går kväll och då kan jag bli sådan.

2014-08-22 @ 16:18:38
Postat av: Lars

Gör inget Klaus..chipmunks är ju söta eller varför inte surikater..har kollat sådana på tropikariet vi har här i Helsingborg, jätte kul djur :)

2014-08-22 @ 17:36:00
Postat av: Alma-Lena

Klaus och Lars: Ni ska absolut alltid fortsätta vara precis som ni är mina kära chipmunks, jag känner mig hedrad av liknelsen med Snövit speciellt när man betänker att hon kan bli riktigt arg över ondskap ibland också enligt Shrek III. Trams och allvar hör ihop annars skulle jag aldrig gå under täcknamn Barock-Olga ibland.

2014-08-23 @ 12:00:09
URL: http://barockbloggen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0